11 декември 2019
  •  Говорят медиците

Създадоха 3D принтирана кожа, която формира и кръвоносни съдове

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 ноември 2019 в 00:1117380
Снимка: pixabay

Учени от Политехническия институт Ренслиър в щата Ню Йорк съобщават, че са 3D принтирали кожа, която е жива и има кръвоносни съдове.

Тази нова техника би могла да ускори значително процесите на зарастване на рани при пациенти, нуждаещи се от трансплантация на кожа, например жертви на изгаряне.

"В момента наличните клинични продукти повече приличат на лепенка", обяснява Панкаж Каранде (Pankaj Karande), водещ автор на изследването и професор по химично инженерство. "Те осигуряват ускорено лечение на раната, но накрая падат, никога не се интегрират напълно към клетките на кожата."

В проучване, публикувано в списанието Tissue Engineering Part A, учените описват как прибавят клетки, необходими за развитието на кръвоносни съдове към животински колаген в комплексна мрежа от 3D принтирани тъкани, които карат тези клетки да формират съдови структури за няколко седмици.

"Бяхме приятно изненадани да открием, че веднъж щом започнахме да се доближаваме [до пресъздаването на комплексната структура], биологията започна все повече и повече да заприличва на това, което съществува в природата", обяснява Каранде.

Тяхната 3D принтирана кожа дори започва да се свързва и да общува с кръвоносните съдове на мишка, при изследване с животни. Но това все още не означава, че кожата е готова за приложение при хора на клинично ниво. Донорските клетки трябва да бъдат променени с помощта на техники за генна редакция като CRISPR, за да може тялото на трансплантирания да не отхвърли материала.

Но все пак тази техника може да донесе нови възможности да се имитира това, което тялото прави естествено.

Източник: Futurism - SCIENTISTS 3D-PRINTED LIVING SKIN, COMPLETE WITH BLOOD VESSELS