18 януари 2019
  •  Говорят медиците

Създадоха хапчета срещу хемофилия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 декември 2016 в 12:2833340
Екипът, изработил капсулата. Снимка: Cockrell School of Engineering

В близко бъдеще хемофилиците ще могат да лекуват заболяването с перорален прием на капсула лекарство.

Хемофилия е наследствено заболяване, при което се нарушава съсирването на кръвта. Има около 400 000 души по света, които живеят или с хемофилия тип А или хемофилия тип B, причинени от липсващ протеин в кръвта им. Хемофилията тип В се причинява от липсата или недостига на фактор IX, протеин на съсирването.

Най-често разпространената форма на терапия при хемофилията е заместителната, при която се прави на пациента инжекции серум с липсващия протеин. Тъй като честотата на инжекциите е висока и самата процедура е много болезнено, учените търсят други начини да доставят препарата.

Благодарение на откритие на изследователи от Университета на Тексас в Остин, лечението на хемофилията сега може да се приложи чрез биоразградима капсула, което дава на хората, засегнати от наследственото заболяване надеждата за по-евтино и по-малко болезнено лечение в сравнение с конвенционалните инжекции, информира в прессъобщение сайтът на Университета на Тексас.

Резултатите са публикувани в научното списание International Journal of Pharmaceutics.

Сега изследователите са разработили капсула, която е устойчива на пепсина (ензим, който се секретира от стомашните жлези, и се активира от солната киселина), но се разгражда под влияние на неутралното рН на червата и трипсина - ензим, разграждащ протеините и пептидите. Материал за капсулата е хидрогел е на базата на полиметакрилова киселина (PMAK) с полиетилен гликол, в нея е поставен серум с фактор IX, чийто дефицит се наблюдава при хемофилия тип B.

Новата капсула е тествана на клетъчните линии на човека Caco2 и HT29-MTX, които се използват за проверка на усвояемостта на препаратите. Резултатите показват, че капсулата позволва да се увеличи обема усвояване на фактор IX от стените на стомаха и количеството му, постъпващо в кръвта. Според авторите две такива капсули могат да заменят една инжекция серум. Сега подготвят капсулата за тестове върху животни, хора и одобрение на метода.