Създателят на ГМО бебета, Хъ Дзиенкуей, е освободен от затвора

Той създава първите генно-редактирани деца. Цената бе кариерата му. И неговата свобода.

Ваня Милева Последна промяна на 06 април 2022 в 00:01 8550 0

Кредит Wikimedia Commons

Хъ Дзиенкуей (He Jiankui), известен като "създател" на първите в света хора с редактиран геном, е освободен от китайски затвор, съобщава MIT Technology Review. Според изданието той вече се е свързал с колегите си в Китай и чужбина, но все още нищо не се знае за плановете му.

Хъ Дзиенкуей придоби световна слава през ноември 2018 г., когато обяви раждането на първите в света генно-редактирани деца. Тогава генетикът съобщи, че е използвал системата CRISPR/Cas9, т.нар. "молекулярни ножици", за да въведе мутацията CCR5Δ32 в генома на няколко ембриона. Това бе извършено, за да станат децата устойчиви на ХИВ инфекция.

В картинката е показано рязането на желаната последователност от ДНК с ензима Cas9 и водещата молекула РНК.

Научната общност не одобри тези експерименти, защото са неетични - тъй като е нямало предклинични проучвания, които да потвърдят безопасността на такава интервенция. Освен това научната общност смята, че китайският учен е бил небрежен - съдейки по материалите, които той представя в доклада си в Хонгконг, промените в генома на първите две момичета не са били с точно предвидените промени, а освен това не всички клетки в тялото им са били редактирани.

След тези дискусии китайските власти арестуват Хъ и двама негови колеги и в края на 2019 г. е проведен процес.

Тримата изследователи са осъдени на глоби и лишаване от свобода. Хъ трябваше да прекара три години в затвора - но според MIT Technology Review, като се вземе предвид времето на предварителното задържане, крайният срок се оказа по-малък и сега ученият отново е на свобода.

Неговите статии за експерименти с ГМ бебета все още не са публикувани в научни списания. Ученият се опита да изпрати ръкописа в различни издания, но те отказаха да го публикуват навсякъде. Затова все още няма пълни данни за тези експерименти в публичното пространство, а само отделни фрагменти. Няма информация за самите деца. Знае се само, че са поне три (вече след репортажа на Хъ се роди още едно през 2018 г.), че всички са момичета и че лекарите следят внимателно здравето им, като все още не са забелязали нещо особено подозрително.

Въпреки това, през времето, което Хъ прекара под арест и в затвора, научната общност разгледа по-внимателно гена CCR5. И установи, наред с други неща, че може да е свързан със защита срещу други инфекции, освен ХИВ, а също така теоретично може да повлияе на човешките когнитивни способности.

Освен това Международната комисия за клинично приложение на генетичното редактиране разработи списък със ситуации, в които теоретично може да се приложи редактирането (ако регулаторните органи на въпросната страна го сметнат за етично и безопасно) - но в повечето от тези ситуации препоръчва подобни експерименти да не се допускат.

Така че Хъ едва ли сега ще може да продължи работата, която е започнал. Но според MIT Technology Review след освобождаването си ученият вече се е свързал с колегите си в Китай и други страни. Той все още не е обявил нищо за плановете си.

Източник: The creator of the CRISPR babies has been released from a Chinese prison, Antonio Regalado, MIT Technology Review