Сбъркахме, а това е истинската история за гените на Скот Кели

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 март 2018 в 00:00 8579 0

Кредит NASA Twins Study

Наскоро ви съобщихме, позовавайки се на Live Science и НАСА, че астронавтът на НАСА Скот Кели, прекарал в космоса, на Международната космическа станция около година, се е върнал със значителни промени в своята ДНК.

Оказва се, че историята е погрешна в голяма степен. Ние съобщихме, че 7% от генетичния код на Кели се е променил след престоя му в космоса. Но това огромно ниво на генетична промяна означава, че Кели отива в космическото пространство като човек, а се връща като извънземно. Всички хора споделят помежду си повече от 99% от своята ДНК и повече от 98% от ДНК - със шимпанзетата, нашите най-близки живи роднини.

Новината изненада самия Скот Кели, която научи за мутациите на тялото си от статиите:

"Какво? 7% от моята ДНК е променена! Кой би си помислил? Току-що разбрах от тази статия. Вероятно това е добра новина! Вече не трябва да го [Марк Кели] наричам идентичен близнак"

За съжаление, резултатите от проучването, проведено от НАСА, са неправилно интерпретирани. Объркани са две различни понятия - промени в последователността от гени и промени в тяхното ниво на експресия, обяснява National Geographic

Генната експресия е процес, при който информацията от гена се преобразува във функционален продукт - РНК или протеин. В процеса на адаптиране към външните условия живият организъм е способен да се променя собствената си структура и функционалност, контролирайки времето, мястото и количествените характеристики на отделните гени.

В експеримента Twins Study, в който участват няколко научни групи, учените сравняват двама еднояйчни (идентични) близнаци, Скот и Марк Кели, и се опитват да определят промените, настъпили в тялото на Скот Кели след едногодишно пребиваване в космоса.

Промени има в когнитивните способности, работата на имунната система и генетиката. Резултатите от научните изследвания ще бъдат публикувани по-късно тази година, а досега основата за неправилното тълкуване на информацията е прессъобщението на НАСА с някои неясни формулировки.

"Аз също съм загрижена за това, как тази история се превърна в сензация", заяви Сюзън Бейли (Susan Bailey) от Държавния университет в Колорадо, която ръководи една от изследователските групи, изучаващи близнаците.

Седемте процента

Така че, няма такова нещо, седем процента от ДНК на Кели не е мутирала след година в космоса, което има смисъл, ако имате предвид, че хората и шимпанзетата имат генетични последователности, които се различават с по-малко от 2 процента, а отделните хора - дори напълно непознати - се различават с около 0,1% .

Проучването съобщава за промяна в нивото на генната експресия. Не е изненадващо, че в условията на микрогравитация тялото започва да се адаптира. Проучването разкрива кои специфични гени са променили степента на експресия. Сред тях са гените, отговорни за имунната система, възстановяването на ДНК и растежа на костната тъкан.

"Седем процента от гените, които промениха експресията си по време на космическия полет, запазиха променената си функционалност след шест месеца на Земята", съобщава Кристофър Мейсън (Christopher Mason), ръководител на научния експеримент на НАСА. Това е същността на новината, която е изложена в прессъобщението. Това не означава, че "ДНК на астронавтите няма да се върне към нормалното".

Кристофър Мейсън заяви, че това е първото проучване от този вид, така че е трудно да се предскаже какви резултати ще бъдат постигнати по-нататък. Но добавя, че подобна промяна в нивото на генната експресия е нормална за човешкото тяло, което попадна в стресова ситуация. Например, същите показатели имат алпинисти или гмуркачи. И като цяло, значителни промени в нивото на генната експресия се случват във всички необичайни ситуации - когато човек е болен или в неблагоприятна екологична обстановка. Разбира се, една година в микрогравитация с намалено ниво на кислород във въздуха и повишено ниво на радиация веди до такива промени.

Говорейки специално за мутациите в ДНК, всеки човек има такива мутации по време на живота и няма нищо специално за това. Без съмнение само поради повишента експозиция от Скот Кели ще има малко повече такива мутации, отколкото всеки друг човек, който е живял със същия брой години, но не е напуснал Земята, но няма нищо неочаквано за това. Учените биха били много по-изненадани от факта, че такива мутации не се появяват или са по-малко, отколкото на Земята.

В момента най-невероятният факт сред всички данни, получени в резултат на изследванията на организма на Скот Кели е, че теломерите в краищата на хромозомите в белите кръвни клетки на астронавта са увеличили размера си. Обикновено теломерите се съкращават с възрастта, тъй като клетките се делят и по този начин служат като естествен ограничител на биологичния живот на организма.