Секс, наркотици и рокендрол - химията в мозъка

Наркотиците и музиката въздействат по подобен начин върху мозъка ни

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 февруари 2017 в 09:00 6824 0

Оказа се, че същата химична система, която посредничи между мозъка и чувството на удоволствие от секса, наркотиците и храна, е от решаващо значение и за удоволствието от музиката.

Това установи проучване на канадски учени от университета Макгил в Монреал, публикувано вчера в списание Scientific Reports.

"Това е първата демонстрация, че собствените ни мозъчни опиоиди* пряко са ангажирани в удоволствието от музиката", коментира когнитивният психолог Даниел Левитин (Daniel Levitin), старши автор на доклада пред ЕurekАlert!.

*Опиоидите са вещества, които се свързват към опиоидните рецептори, разположени предимно в централната нервна система и стомашно-чревния тракт. Ефектът на опиоидите върху организма е аналгетичен и седативен (обезполязващ и приспивателен). Могат да предизвикват еуфория, но и да доведат до зависимост и абстиненция.

В новото изследване екипът на Левитин селективно и временно блокира рецепторите на нервните клетки, върху които въздействат опиатите, с помощта на налтрексон, широко предписвано лекарство срещу болестно пристрастяване. След това изследователите измерват реакцията на музиката и установяват, че любимите преди песни на участниците вече не предизвикват чувство на удоволствие.

Нещата, които носят на хората радост - алкохол, секс, игра на покер с приятели - също могат да доведат до пристрастяване, което да навреди на живота им и социалните им взаимоотношения. Така че разбирането на неврохимичните корени на удоволствието е важна част от изследванията на неврологията в продължение на десетилетия. Но едва наскоро учените разработиха методи и инструменти, с които да могат да направят такива изследвания.

Healing With the Arts

В проучването 15 участници са помолени да изберат две песни, които те считат за много приятни. Освен това учените избират "емоционално неутрална" музика, която не би трябвало да предизвиква реакция, описва експеримента LiveScience.

В началото на участниците е даден или налтрексон или плацебо, а учените измерват реакциите на участниците, докато слушат музиката. Една седмица по-късно участниците повтарят експеримента, но този път получават обратното - например, плацебо, ако първо са получили налтрексон.

Реакциите на участниците, докато слушат музика, се измерват по няколко начина. Например, се измерва лицето-мускулната активност, за да се разбере дали участниците са усмихнати или намръщени, докато слушате музика. Физиологични фактори като сърдечната честота и скоростта на дишане също се измерват. Участниците в проучването са помолени да оценят своите емоционални реакции. Докато слушат музиката участниците даваха субективна оценка на песента между 0 (без удоволствие) и 10 (много удоволствие).

Изследователите откриват, че когато на участниците е даден налтрексон, техните емоционални реакции отслабват, докато слушат музика. Субективните реакции на слушателите за музиката обаче се променят само когато слушат любимите си песни, а не неутралната музика, откриват изследователите. Тази констатация не е изненадваща, тъй като неутралната музиката не е била предназначена да предизвика удоволствие или неудоволствие.

Изследователите отбелязват, че са необходими повече изследвания и върху по-големи групи. Освен това в експеримента, изследователите блокират само една част от системата за възнаграждение в мозъка. В бъдещите си проучвания те имат намерение да разберат как опиоидната система взаимодейства с допамина в мозъка, докато се слуша музика.