Сензационното откритие за Алцхаймера не е открило нищо сензационно

Ново проучване предполага връзка между пероралните бактерии и болестта на Алцхаймер, но далеч не е доказано

НаукаOFFNews Последна промяна на 09 февруари 2019 в 00:00 6554 0

Кредит Cortexyme, Inc.

Учените са намерени молекули, наречени гингипаини (червено), произвеждани от бактерии във венците, в нервните клетки (жълто) на мозъците на хора, починали от Алцхаймер.

Едно проучване, публикувано на 23 януари в Science Advances, което твърди че открило връзка между бактериите на венците и болестта на Алцхаймер, както и новините, вдъхновени от него, може би ви е накарало да погледнете по-сериозно на хигиената на устната си кухина.

Но не бързайте с паниката!

Експериментите, проведени от авторите на проучването, показаха, че бактерията, причиняваща заболяване на венците, Porphyromonas gingivalis, присъства в мозъка на неколцина пациента, починали с дегенеративно мозъчно заболяване. Повечето научно-популярни издания изтълкуваха резултатите, че причината за болестта на Алцхаймер най-накрая е открита.

Изследователите установиха при лабораторни тестове с тъкани и в мозъците на мишки, че ензимите, произведени от P. gingivalis, наречени гингипени (gingipains), взаимодействат с ключовите протеини на Алцхаймер - амилоид-бета и тау. Водещата хипотеза е, че заболяването възниква от дефектен контрол на натрупването на тези два протеина.

Експериментите показват, че гингипените стимулират натрупването на A-бета и карат тау да се държат необичайно - и двете явления са признаци на болестта на Алцхаймер при хората,

А съединенията, които блокират гингипените, изглежда намаляват количеството на А-бета в заразените мишки. Констатациите „предлагат доказателства, че P. gingivalis и гингипените в мозъка играят централна роля“ в развитието на болестта на Алцхаймер, пишат изследователите в своето проучване. Изследването бе заплатено и проведено частично от сътрудници на Cortexyme, Inc., базирана в Сан Франциско биотехнологична компания, която разработва тези съединения.

Резултатите се вписват в идеята, около която се обединяват повечето изследователи на Алцхаймер - че бактериите, вирусите и дори гъбичките могат да предизвикат болестта.

Но проучването, публикувано миналия месец в  Science Advances, далеч не е убедително, предупреждава Рудолф Танзи (Rudolph Tanzi), изследовател на Алцхаймер в Масачузетската болница в Бостън.

В интервю за Science News ученият изяснява какво е открило или не е открило новото проучване за болестта на Алцхаймер.

Знаем ли вече какво причинява болестта на Алцхаймер?

Не. "Ще бъде пълна фантазия да се каже, че сега сме решили Алцхаймер въз основа на това", отбелязва Танзи. „Хората трябва да знаят, че това е малко проучване ... Твърде рано е да се каже, че резултатът е валиден. Трябва да видим още много проби. Нуждаем се от много повече повторения".

Новините, които твърдят, че бактериите на венците причиняват болестта на Алцхаймер, отиват твърде далеч в изводите си, коментира изследователят. „Хората не бива да се тревожат, само защото недостатъчно добре почистват зъбите си с конци. Това не означава, че ще се разболеят от Алцхаймер”.

(Смята се, че употребата на конци за зъби предпазва венците от възпаление, което от своя страна предотвратява гингивита, ранна форма на заболяване на венците).

Но имаше ли смисъл да се разглежда дали бактериите, причиняващи болести на венците, играят роля в болестта на Алцхаймер?

Да. Танзи и колегите му подозират, че болестта на Алцхаймер започва от възпаление на мозъка, вероятно подтиквано от бактерии, вируси или гъбички. Неговият екип е прегледал големи участъци от генетичен материал, намерен в мозъци, за да разбере точно кои инфекциозни образувания могат да бъдат в мозъците на хората с болестта на Алцхаймер.

„Очаквахме да видим пародонтални бактерии в мозъка. Това бе водеща хипотеза. Една от най-големите бактерии в тялото ви живее във венците ви ако венците ви не са чисти. Очаквахме да я намерим, но не успяхме.” (Тези отрицателни резултати от десетки мозъци не са публикувани.)

"В крайна сметка, съдът все още не се е произнесъл", подчертавава Танзи.

Трябва ли все пак да си оправяме зъбите?

„Наистина би трябвало, поне само заради дъха ни”, коментира Танзи. „Това е само учтивост. Но  да се каже, че ще получите Алцхаймер, защото не си оправяте зъбите, е немислимо”.