Северните сияния на Марс

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 май 2015 в 11:26 6104 0

Кредит University of Colorado

Карта, съставена от данните на Imaging Ultraviolet Spectrograph на MAVEN (IUVS). Картата показва, че "полярните" сияния са широко разпространени в северното полукълбо и не са обвързани с някакво и географско местоположение.

Един ден, когато хората отиват на Марс, може да открият, че понякога над полюсите на Червената планета небето сияе в зелено, разказва сайтът за наука на НАСА.

В края на 2014, космическият апарат на НАСА MAVEN изпраща доказателства за полярни сияния, които достигат много на юг, почти до марсианския екватор.

"Това наистина е невероятно", казва Ник Шнайдер, ръководител на екипа за инструмента на MAVEN - Imaging Ultraviolet Spectrograph (IUVS). "Полярните сияния на Марс изглежда имат по-широк обхват, отколкото сме си представяли".

Полярните сияния

Преди MAVEN, 10 години по-рано Mars Express на Европейската космическа агенция е уловил ултравиолетови светлини, идващи от "магнитните чадъри" в южното полукълбо.

Разлика от Земята, Марс не разполага с глобално магнитно поле, което да обгръща цялата планета. Вместо това, Марс има подобни на чадър магнитни полета най-вече в южното полукълбо. Тези чадъри са останки от древно глобално поле, което се е разпаднало преди милиарди години.

Полярните сияния възникнат, когато слънчевият вятър - високоенергийни частици (електрони и протони) - достигне Земята (или Марс) и е привлечен от полюсите на магнитното й поле.

На Марс, няма оформено глобално магнитно поле за насочване на частиците към северния или южния полюс и затова те могат да отидат навсякъде.

Според данните от MAVEN, космическите частици проникват дълбоко в марсианската атмосфера - на по-малко от 100 километра от повърхността. Това е по-ниско от полярни сияния на Земята, които варират от сто километра до 500 километра височина.

Ще видят ли марсонавтите полярните сияния на Марс

Не е ясно дали тези марсиански сияния са достъпни за човешките очи - те са установени с ултравиолетовата камера на MAVEN, но учените имат някои предположения.

Марсианската атмосфера е предимно от CO2, но тя съдържа и някакво количество кислород, който е от ключово значение за цвета на полярното сияние. Възбудените кислородни атоми в атмосферата на Марс вероятно ще произвеждат зелена светлина.

Къде е отишла марсианската атмосфера

MAVEN достигна в Mars през септември 2014 с цел да изследва една от мистериите на Червената планета:

Преди милиарди години, Марс е бил обвит с достатъчно дебел слой атмосфера, която да затопли планетата и да позволи наличието на течна вода на повърхността й. В такава среда може да е процъфтявал и живот. Днес, обаче, е останала само малка част от този древен въздух, а Марс се е превърнал в суха и студена пустиня.

Една от теориите за причините за  изчезването на марсианската атмосфера е ерозията на слънчевия вятър. Тъй като Марс вече няма глобално магнитно поле, за да го защити, слънчевият вятър е унищожил горните слоеве на атмосферата.