23 юли 2019
  •  Говорят медиците

Ще изследват ядрото на астероида, който е погубил динозаврите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 април 2015 в 17:1349040
Снимка: НАСА

Огромен астероид, паднал на Земята преди 66 милиона години, е посочван като най-вероятна причина за измирането на динозаврите. Международен екип от учени планира да сондира морското дъно около полуостров Юкатан (Мексико), за да може да изследват състава и структурата на кратера Chicxulub, образуван от сблъсъка на този астероид, съобщава LiveScience

Масовото измиране през периода Креда е една от най-изследваните области на науката. Дали падането на астероида е причина за изчезването на около 70% от земния живот, отбелязвайки края на ерата на динозаврите е все още тема на дебат. Последните изследвания от университета на Глазгоу датират катастрофата приблизително преди 66 038 000 години +/- 11 хиляди години допустима грешка. Тази дата според много учени е около 300 000 години преди изчезването на динозаврите. Независимо дали сблъсъкът е единствена причина или дали той е допринесъл за масовото измиране, наред с редица други фактори остава една от най-горещите теми в палеонтологията.

Учените, участващи в този нов изследователски проект са се събрали в град Мерида (Мексико) миналата седмица. Мерида е в рамките на кратера Chicxulub, който е широк 200 км. Изследователите са изчислили, че космическият обект, може би астероид или дори комета, е бил най-малко 10 км в диаметър и се е движил около осем пъти по-бързо от куршум, когато се е ударил в земята.

Сега учените планират да сондират на дълбочина от 1500 метра под повърхността на кратера Chicxulub в Мексико, за да извадят проба от гигантското ядро.

Проектът струва приблизително 10 милиона долара и е резултат от сътрудничеството между Европейския консорциум Ocean Research Drilling (част от международната програма Ocean Discovery) и International Continental Scientific Drilling Program. Плановете са работата по проекта да започне през пролетта на 2016 г.

Геофизична карта на кратера Chicxulub. Снимка: НАСА