Сияние в синьо предпазва тази бавноходка от вредната UV светлина

Ваня Милева Последна промяна на 14 октомври 2020 в 09:07 6530 0

Когато бъде облъчен с ултравиолетово лъчение, новооткрит вид бавноходка се предпазва като свети в синьо.

Бавноходките са микроскопични животни, известни с това, че успяват да оцелеят в най-екстремните условия в природата. Те издържат на температури под –270° по Целзий и до 150° C и могат да оцелеят в космическия вакуум, а някои са особено устойчиви на вредното UV лъчение. Един вид се предпазва от това UV лъчение със светещи пигменти, показва ново проучване.

Това е първото експериментално доказателство за флуоресцентни молекули, предпазващи животните от радиация, съобщават изследователите на 14 октомври в Biology Letters.

„Толерантността на бавноходките към стреса е изключителна, но механизмите зад тяхната резистентност не са известни при повечето [видове]“, коментира Сандийп Есварапа (Sandeep Eswarappa), биохимик от Индийския научен институт в Бангалор, Индия.

Той и колегите му изследват тези механизми в намерения в покритата с мъх стена в кампуса нов вид от рода Paramacrobiotus, който учените идентифицират и след това отглеждат в лабораторията си. Есварапа установява, че подобно на много други бавноходки, тези Paramacrobiotus са устойчиви на ултравиолетово лъчение. След като остават под бактерицидна UV лампа в продължение на 15 минути - достатъчно време да се унищожат повечето микроби - всички екземпляри на Paramacrobiotus оцеляват, привидно незасегнати от изпитанието.

Тайната как тези бавноходки продължават да оцеляват, се изплъзва на Есварапа и неговия екип, докато един ден изследователите случайно разглеждат епруветка с бавноходки в ултравиолетов трансилуминатор, използван за визуализиране на флуоресценция в лабораторията. За изненада на екипа епруветката е светела в синьо.

„Това бе нашият момент на миниеврика“, разказва Есварапа.

Молекулите флуоресцират, когато абсорбират светлина с по-висока енергия и освобождават светлина с по-ниска енергия. Някои биолози предполагат, че флуоресцентните пигменти могат да защитят определени животни, като медузи и корали, от UV лъчение, въпреки че такива способности не са демонстрирани в лаборатория.

Бавноходка при нормална светлина. Изследователите подозират, че червеникаво-кафявите петна в този микроскопичен Paramacrobiotus tardigrade, наблюдавани тук при нормална светлина, поглъщат вредните ултравиолетови лъчи и от своя страна излъчват безвредна синя светлина. Кредит: H.R. SUMA

Отделните екземпляри от новия вид варират в зависимост от това колко силно флуоресцират, установи екипът, а по-флуоресцентните бавноходки са по-устойчиви на UV светлина. След един час увеличаване на облъчването с ултравиолетови лъчи 60% от силно флуоресцентните индивиди оцеляват повече от 30 дни, докато всички по-малко флуоресцентни екземпляри умират в рамките на 20 дни.

За да намерят още доказателства за връзката между флуоресценцията и устойчивостта на UV радиация, изследователите накисват кръгли червеи и екземпляри от вид бавноходки, които не са устойчиви на UV светлина, в баня с екстракт от светещите Paramacrobiotus. И двата вида обработени животни стават по-устойчиви на ултравиолетовите лъчи в сравнение с екземплярите, потопени само във вода.

Експериментите ясно показват, че пигментите са „механизъм за устойчивост на ултравиолетови лъчи при тези животни и това е добра стъпка напред“, коментира Пол Бартелс (Paul Bartels), зоолог и експерт по безгръбначни и в частност по бавноходките от колежа Уорън Уилсън в Ашвил, Северна Каролина, който не е участвал в проучването. "Това е наистина страхотно проучване."

Откритието, че сиянието на бавноходките играе роля в UV защитата, е изненада за Есварапа, тъй като „откриването на флуоресценция беше случайно“. Той предполага, че флуоресцентните пигменти абсорбират UV лъчи, излъчвайки безвредна синя светлина, въпреки че изследването не може да каже точно как пигментите осигуряват защита. Например самото сияние може просто да е страничен ефект на пигментите и да не участва в UV екранирането. Есварапа предполага, че светещите пигменти могат да помогнат на тези бавноходки да оцелеят в южна Индия, където летните UV нива могат да достгнат екстремни стойности.

Справка: H.R. Suma, S. Prakash and S.M. Eswarappa. Naturally occurring fluorescence protects the eutardigrade Paramacrobiotus sp. from ultraviolet radiation. Biology Letters. Published online October 14, 2020. doi: 10.1098/rsbl.2020.0391.

Източник: Glowing blue helps shield this tardigrade from harmful ultraviolet light, ScienceNews