23 август 2019
  •  Говорят медиците

Системата ALASA ще изстрелва спътници от самолети (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 февруари 2015 в 10:5721760
В концепцията на ALASA е да се използва обикновен самолет. Снимка: DARPA

Агенцията за перспективни отбранителни научно-изследователски разработки на САЩ (Airborne Launch Assist Space Access - DARPA) съобщи за разработката на ракетно-космическия комплекс  ALASA (Airborne Launch Assist Space Access), която има за цел да изстрелва малки спътницо на околоземна орбита с помощта на самолети, а не ракети.

Дори след почти 60 години от началото на космическата ера, изстрелването на сателити е все още труден и скъп процес, струващ милиони щатски долари. За него са необходими големи ракетни ускорители, а изстрелването може да стане само от космодрум.

Конфигурацията на ALASA е подобна на системата 1980-х ASM-135 ASAT, но се състои от по-евтини консумативи. Освен това, системата на DARPA може да използва въздухоплавателно средство като многократна първа степен.

Целта на проекта е да се намалят разходите за изстрелването на спътниците до 1 милион долара, както и да направи възможно стартирането им по всяко време и при всякакви метеорологични условия. С помощта на системата ALASA ще може да се доставят в орбита товари с тегло 45кг.

Според ръководството на DARPA, в момента е завършен първия етап на развитие на ALASA: създаден е софтуер за планиране на мисията на базата на космическата телеметрия и автоматична система за прекратяване на полета. За ролята на първата степен на ракета-носител е избран реактивния пътнически самолет Боинг.

Във втората фаза, изследователите ще се фокусират върху изграждането на ракета-носител от съвременни композитни материали. В този случай може да се използва течно моногориво (комбинация от гориво и окислител в един резервоар). Това от своя страна ще позволи по-проста конструкция и ще намали производствените разходи.

Очаква се, че в края на 2015 г. да се проведат 12 тестови старта на прототипа на системата. Първият орбитален старт е насрочен за 2016 г.

Революционната система ALASA може да осигури по-достъпен, редовен и надежден достъп до космическото пространство.