23 юли 2018
  •  Говорят медиците

Скелет на елен изясни тактиката на лов на неандерталците

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 юни 2018 в 14:0215410
Този елен се разхожда в европейска гора ... Преди 120 000 години двама далечни роднини на този европейски елен са станали плячка по време на лов на неандерталци. Кредит: Wikimedia Commons / Jiří Neodorost

Археолози откриха в Германия скелети на елени на около 120 000 години, с необичайни дупки в бедрената кост. Учените смятат, че такива увреждания могат да се получат от човешки оръжия. Естеството на повредите говори за удар от близко разстояние.

Резултатите от изследването са представени в списанието Nature Ecology & Evolution.

Преди да стъпят в Европа преките предшественици на съвременния човек неандерталците вече обитаваха тази част на света. Много учени смятат, че неандерталците са изгубили в конкуренцията си с другите хора заради неспособността си за социални взаимодействия, което им е пречело да се обединят в големи групи.

Фактът, че неандерталците са обичали месото и активно са ловували едър дивеч - това не е тайна отдавна. В местата, обитавани от тях, са намирани останки от животни със следи от рани и рязане и ловни оръжия, включително копия. Но как точно са ловували нашите изчезнали братовчеди? Дали са проследявали и вкарвали животните в капан? Или са ги издебвали от засада? Дали са хвърляли копия от разстояние, или са се приближили до звяра и го удряли с директен удар?

В новото проучване учените изследват скелетите на представител на изчезналия вид елени Dama dama geiselana на възраст 120 000 години, по същото време в Европа са живеели само неандерталци. Характерът на дупката в тазобедрената кост показва, че ударът не е бил получен в битка с друг елен или хищник, нито от хвърлено копие. Вероятно причината е удар от отзад отдолу нагоре, което е възможно само от близко разстояние.

Костите на елените, намерени в Германия, в нахождение Ноймарк-Норд (Neumark-Nord), ясно показват, тактиката на лов неандерталците по време на палеолита.

Останките от скелета на мъжки елен, убит преди 120 000 години от неандерталцие, включва увреден таз: По-нататъшният анализ потвърждава, че това е ловна рана, нанесена малко преди смъртта. Eduard Pop/Monrepos Archaeological Research Centre and Museum for Human Behavioural Evolution, Römisch-Germanisches Zentralmuseum, Leibniz-Researchinstitute for Archaeology

Реконструкция на условията, при които еленът е получил такава необичана дупка в костите

Някои съвременни племена на ловци-събирачи също ловуват големи животни от близко разстояние. Обикновено в този случай ловците атакуват на организирани групи от засада. Учените смятат, че това е аргумент в полза на хипотезата, че и неандерталците са знаели как да си сътрудничат и не са били напълно лишени от сложни социални взаимоотношения.