Скелети на малки динозаври обясняват защо птиците са без зъби

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 декември 2016 в 17:30 6513 0

Фосилите на различни възрастови групи от Limusaurus показват, че малки и новоизлюпени (на преден план) губят всичките си зъби, за да развият клюн като зрели. Илюстрация : Yu Chen

Палеонтолози описаха нов вид динозавър Limusaurus inextricabilis (което означава "блатен гущер"), който има зъби само в детска възраст, които до настъпването на зрелостта му падат. Това откритие е пример за радикални промени в анатомията на животното. То може да обясни защо съвременните птици имат човки, но са без зъби.

Резултатите от работата на Джеймс Кларк (Джеймс Кларк) от Университета Джордж Вашингтон в Колумбия (САЩ) и неговите колеги, са публикувани в списание Current Biology.

Изследователите изследват общо 19 динозавърски скелета от периода Юра, намерени в така наречените "капани на смъртта" - древни блата в Синцзян (Китай). Интересно е, че скелетите на малките динозаври имат малки остри зъби, а възрастните са изцяло беззъби, разказва списание Science.

Палеонтолозите не крият изненадата си от това откритие - нищо подобно не се случва у нито едно влечуго в света, казват те. А единствените гръбначни животни, които сменят бебешките си зъби с клюн в зрялост, са единствени австралийските птицечовки.

"Това откритие е значително по две причини. Първо много рядко може да се намери серия от динозавърски скелети от детска до зряла възраст. На второ място, тази необичайна промяна в анатомията говори за голяма промяна в диетата на Limusaurus от ранно детство до зряла възраст", - коментира Джеймс Кларк.

Limusaurus inextricabilis. Реконструкция: @Green-Mamba (deviantart.com)

Limusaurus inextricabilis е част от така наречената група на тероподите, динозаври, еволюционни предци на птиците.

Останките на динозавъра показват, че в детска възраст той може да е бил месояден или всеяден, докато възрастните са само растителноядни. Анализът на химическия състав на костите също говори в полза на хипотезата за промяната в диетата на древните гущери от детство до зрялост. Фосилите също така може да помогнат да се разберете по-добре как другите тероподи като птиците, в крайна сметка са загубили зъбите си. Очевидно това е поради промяна в храненето при достигане на зрялост.