Скитащото сърце на Плутон намеква, че отдолу се крие гигантски океан (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 ноември 2016 в 09:30 6872 0

Две нови проучвания на Плутон предполагат, че загадъчната топка лед е ударена от гигантска комета, а под замръзналата кора на бившата планета се крие океан с вода в течно състояние, разказва space.com.

Астрономите смятат, че лявата част на "сърцето" на Плутон, широка 1000 км, наречена равнина Спутник (Sputnik Planitia, известна преди като Sputnik Planum) е огромен кратер. Този басейн се е пълнил с азотен лед през годините и сега съдържа огромни количества от него. Наблюденията на космическия кораб на НАСА New Horizons, който прелетя покрай Плутон миналата година, показват, че ледената равнина Спутник може да е до 10 км дебела.

Равнината Спутник е подравнена с "приливната ос" на Плутон - линията, по която гравитационното притегляне на най-голямата луна на планетата джудже, Харон, е най-силно. И това е може би не е случайно, според двете нови проучвания, и двете публикувани онлайн на 16 ноември в списание Nature.

В първото проучване, Джеймс Кийн (James Keane), докторант в Планетарната лаборатория на Университета на Аризона, и колегите му моделират какво се е случило, когато азотният лед се е натрупал в равнината Спутник. Резултатите са драматични.

Знаменитото ледено "сърце" на Плутон, образувано от удара на кометата, фактически е преобърнало планетата джудже. (James Tuttle Keane)

"Всяка година, когато Плутон завършва своя път около Слънцето, дебелината на азотния лед върху повърхността на "сърцето" постепенно расте. С времето, когато се натрупва достатъчно количество, няколкостотин метра, тази структурата започва да влияе на формата на цялата планета и да определя накъде да е обърната оста й. В крайна сметка след няколко милиона години "сърцето" преобърна цялата планета", - разказва Джеймс Кийн.

Плутон и Харон винаги "гледат" един към друг.

Системата на Плутон-Харон, показваща, че Плутон обикаля около една точка извън себе си. Също така се вижда взаимното синхронно въртене между двете тела. (Wikipedia)

Планетите се въртят по такъв начин, че да минимизират енергията. Това означава, че планетите се стремят да се преориентират така, че да поставят всяка допълнителна маса близо до екватора, а липсите на маса - по-близо до полюса. За разлика от Земята, чиято ос на въртене е само леко наклонена, Плутон е като пумпал, който лежи на едната си страна и полюсите на планетата получават най-много слънчева светлина. В зависимост от сезона, това е или едният или другият.

Освен това, симулациите и изчисленията също така прогнозират, че натрупването на замръзнали летливи вещества в "сърцето" на Плутон ще доведе до пукнатини и разломи в повърхността на планетата в абсолютно същите места, където се виждат и на снимките на New Horizons.

Геоложка структура под повърхността на равнината Спутник, която се смята за древен басейн, образуван от удар от комета и оттогава запълващ се с летливи ледове. Възможно е изтънената кора да покрива течна океанска вода. Източник: James Keane

"Почти със сигурност говорим за удар на комета, а не скален астероид,"  - коментира Боб Папалардо (Bob Pappalardo), планетарен учен в Jet Propulsion Laboratory на НАСА, който не е участвал в новите изследвания.

По същия начин се е изместила оста на въртене на Марс в миналото, тогава се ражда гигантското вулканично плато Тарсис, а оста на Червената планета се е изместила с около 30 градуса преди около 3,5 милиарда години. Някои планетарни учени смятат, че това е довело до масивни вулканични изригвания, които може да са разтопили леда на Марс и са го направили временно обитаем.

Плутон (на преден план) и нейната луна Харон (отзад). NASA / JHUAPL / SwRI

Плутон крие под повърхността си океан от вода в течно състояние е констатация, подкрепена от второто проучване, водено от Франсис Нимо (Francis Nimmo), професор по планетарни науки в Университета на Калифорния, Санта Круз.

Ако тези учени са прави, това означава, че Плутон не е един изцяло замръзнал свят, въпреки, че е на около 6 млрд км от Слънцето, а в капана под ледения слой азот и вода, има скрит океан със съединения като алкохол, амоняк, а може би и други химикали, които действат като антифриз,

"Плутон, някога планета, после планета-джудже, сега може скоро да се нарече "воден свят"",  - коментира Кевин Ханнд (Кевин Hand), планетарен учен от НАСА, другото изследване.

Разрез през района на Спутник и огромният, обозначен с тъмно синьо, подземен океан и светло синьо - за замръзналата кора. (Pam Engebretson)

За да установят това, вторият екип учени използват други линии на доказателства. Техен аргумент са повърхностните пукнатини на планетата джудже, които може да са резултат от постепенното замръзване на океана с течение на времето - възможност, отбелязана и от Кийн и колегите му в статията им. Водата се разширява като замръзва, което води до напрежения в скалното или ледено легло.

Ако Плутон няма океан, как е успял да избегне цялостното си замръзване през последните 4,5 милиарда години? Плутон е достатъчно голям, че да може да задържи значително количество вътрешна топлина, отбелязва Нимо. А водата на планетата джудже може да съдържат значителни количества амоняк или други вещества, които действат като антифриз, добавя той.