Скоро може да се събуди супервулкан в Италия (видео)

Предполага се, че изригването на вулкана преди 40 хиляди години е довело до изчезването на неандерталците

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 декември 2016 в 10:17 12561 0

Кредит Campi Flegrei Deep Drilling Project

Схема от проект за сондажно изследване на калдерата Кампи Флегреи.

Налягането на магмата под Кампи Флегреи (Campi Flegrei - "горящите полета"), област северозападно от Неапол и място на един от най-опасните супервулкани, приближава критичното ниво, необходимо за активирането на изригване, обявиха италиански и френски геофизици.

Те твърдят, че скоро може да събуди този супервулкан, а неговото изригване може да е довело до изчезването на неандерталците преди 40 хиляди години, съобщи IBTimes.

Изследването е публикувано в списание Nature Communications.

Често се говори за Етна и Везувий, но истинското чудовище в Италия е Кампи Флегреи, разположен в северната част на залива на Неапол. От 50-те години на миналия век районът на Кампи Флегреи показва нарастваща активност.

Карта на вулканичната опасност на калдерата на Кампи Флегреи. (Volcanic hazard assessment at the restless Campi Flegrei Caldera, 2016)

През последните 15 години се случват интензивни деформации на калдерата - котловина, останала след обрушването и ерозията на стените на вулкана. Учените наблюдават издигане на почвата с повече от 3,5 м от началото на века с максимална скорост от 1 м на година в периода 1982-1984 г., което причини временна евакуация на 30000 души от град Поцуоли. Земята тук продължава да изпуща пара, газове и кипяща, серниста кал.

Тук се е случило едно от най-мощните изригвания (Campanian Ignimbrite eruption - CI) през последните 50 000 години в Европа, произвеждайки около 250 000 тона материал, разхвърлен на 30 000 кв. км около Неапол. А преди 475 години е последното малко изригване в тази област  - в Монте Нуово (Monte Nuovo). Изригването на прилежащия вулкан Астрони произвежда класическа структура - кратер, ограден от пръстен от уплътнени вулканични депозити.

Компютyрното моделиране позволи учените да заключат, че налягането на газа в магмата под спящия вулкан наближава своята критична стойност. Авторите не дават конкретни срокове за пробуждането на вулкана.

Тази област е обект на хидромагматични изригвания, при които магмата взаимодейства с водата. Газовете от вулканичната магма, насищат вода и я довеждат до кипене. Налягането под вулкана може да доведе до срутване на скалите на повърхността, което често се предизвиква от вулканичните изригвания.

Magmas near the critical degassing pressure drive volcanic unrest towards a critical state, Giovanni Chiodin et al, 2016

Учените коментират, че нямат преки доказателства в подкрепа на неизбежното изригване на калдерата Кампи Флегреи, но казват, че вероятно районът приближава критичното налягане. Съдържанието на газовете под земята се променя, което е един от знаците, които сочат, че калдерата е в критично състояние, заяви авторът на проучването  Джовани Чиодини (Giovanni Chiodini) пред IBTimes UK.

Все пак, не е ясно каква точно е стойността за критично налягане. "Наистина не знаем точната стойност за калдерата Кампи Флегреи, защото не знаем точно какъв е съставът на магмата,"  - отбелязва Чиодини.

Magmas near the critical degassing pressure drive volcanic unrest towards a critical state, Giovanni Chiodin et al, 2016

Възможно е промяната на състава на газовете всъщност да показва, че вулканичното изригване е по-малко вероятно. "Когато магмата губи вода, тя става по-вискозна, и така този процес може да спре кризата, защото магмата може да се забави" - добавя Чиодини.

"Но не знаем достатъчно за динамиката на магмата в калдерата, за да кажем със сигурност", заяви той. Тя може да достига критичното налягане на деформиране на скалите на повърхността и да предизвика срутване. Това би отслабило скалите над магмата и да улесни изригване. "Това очевидно може да бъде много опасен процес,"  - подчертава Чиодини.

Калдерата Кампи Флегреи е западно от гъсто населения Неапол. На изток от него е Везувий.