22 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Скоростта на разширяване на Вселената е може би по-малка, според ново проучване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 април 2015 в 16:3023670
Галактиката M101, заснета с апарата на НАСА Swift. Линиите показват местоположението на свръхновата SN 2011fe. Снимка: NASA / Swift

Екип от астрофизици от Университета на Аризона, са стигнали до извода, че Вселената не се разширява толкова бързо, колкото се смяташе досега и тъмната енергия в нея е по-малко. Резултатите от техните изследвания са публикувани в Astrophysical Journal, съобщава сайтът phys.org.

Учените са стигнали до това заключение като са търсили различията в типа Ia на свръхнови, използвани за определяне на разстояния в астрономията. Астрономите са установили, че светимостта на свръхновите, разположени на голямо разстояние от Земята е различна.

Досега специалистите са смятали, че звездите, които възникват след експлозиите на бели джуджета (т.е. свръхновите), имат максимална и еднаква светимост, заради което свръхновите тип Ia се използват като "стандартни свещи" , "космически маяци" за определяне на космологичните разстояния.

Екипът, ръководен от астронома Питър А. Милн (Peter A. Milne), провели наблюденията си на свръхновите с помощта на космическия телескоп Хъбъл, но данните, събрани от сателита на НАСА Swift се оказали решаващи. Благодарение на него астрономите са успели да различат леки отмествания в ултравиолетовата част на спектъра на свръхновите.

Според астрофизиците, ако техните констатации са потвърдят, скоростта на разширяване на Вселената от момента на Големия взрив може да е по-ниска, отколкото се смяташе досега. Това може да означава и по-малък дял на тъмната енергия в баланса на маса/енергия на Вселената.

Учените имат намерение да продължат своите наблюдения от други, по-модерни обсерватории, които в момента се изграждат като чилийския Large Синоптичните Survey Telescope (LSST) и Super-LOTIS (Livermore Optical Transient Imaging System) telescope в Аризона.