18 септември 2019
  •  Говорят медиците

Сладководен омар е създал нов вид под формата на армия от клонирани женски

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 септември 2015 в 10:0056271
Снимка: Chucholl C./Wikimedia/Creative Commons

Случващото се с блатния сладководен омар (Procambarus fallax) е истински кошмар за всеки мъжкар. Генетична модификация е позволила на една женска да започне да се клонира и тъй като тези женски са по-големи и дават по-голямо потомство, клонингите започнали да завладяват хабитата, измествайки оригиналния вид.

Ново изследване твърди, че тези клонинги представляват нов вид - и то такъв, при който всеки индивид е генетично идентичен. Тези женски клонинги са открити за пръв път през 1995 г. от германски търговци на домашни животни и бързо се превърнали в популярен вид за домашните аквариуми. По-късно част от тях избягали и попаднали в природата, където се превърнали в заплаха за естествените сладководни омари на различни места, включително Мадагаскар. Генетично клонингите - известни още като мраморни раци (Marmorkrebs) заради начина, по който изглеждат - са сходни с блатните сладководни омари (Procambarus fallax), които се срещат във Флорида и Джорджия, но за разлика от тях клонингите имат три копия хромозоми вместо обичайните две.

В новото проучване, публикувано този месец в bioRxiv сървъра, авторите показват, че мъжките блатни сладководни омари не могат да оплождат яйцата на мраморните омари - признак на разделянето на два вида. Освен това клонингите притежавали достатъчно генетични различия, които да оправдаят определянето им като различен вид.

Най-често, новите видове възникват постепенно за много дълги периоди от време, но настоящите генетични изследвания показват, че в този случай видообразуването е било практически мигновено, нещо което се случва при растения но изключително рядко при животни. Мраморните омари са единствения такъв пример сред 14 000 ракообразни представители, които имат способността да се клонират. Изглежда, че разликата в химичните модификации в ДНК на двата вида се дължат на огромната численост и плодовитост на клонингите. В момента учените са съсредоточили изследванията си върху епигенетичните разлики, като предлагат новия вид да бъде наречен Procambarus virginalis - от "virgin"=девица отразяващо по неподправен начин идеята за непорочното зачатие.

Източник: Science Magazine

Поп Дръвчо 01.09 2015 в 13:49 1
Най-вероятно подобни мутации се случват непрекъснато, защото водят до непосредствен размножителен успех, а и явно механизмите ги има заложени от по-ранни еволюционни етапи и просто са заключени.

Това, което в природата решава винаги задачата в полза на половото размножаване е че монокултурите лесно пострадват от някоя обща за всички екземпляри уязвимост. При растителността е особено видимо (примерно с бананите).

13 септември 2019 в 00:003599