Слънчевата светлина неутрализира коронавируса 8 пъти по-бързо от предсказаното. Трябва да се разбере защо

Ваня Милева Последна промяна на 02 април 2021 в 14:32 9255 0

Има несъответствие между теорията и експерименталните резултати за това, как слънчевата светлина инактивира SARS-CoV-2 според екип учени.

Паоло Лузато-Фегиз (Paolo Luzzatto-Fegiz), инженер от Университета в Санта Барбара, и колегите му забелязват, че вирусът е инактивиран до осем пъти по-бързо в експериментите, отколкото прогнозира последният теоретичен модел.

"Теорията предполага, че инактивацията работи, като ултавиолетовите лъчи (UVB) попаднат на РНК на вируса, го увреждат", обяснява Лузато-Фегиз.

Но несъответствието подсказва, че се случва нещо повече от това и да разберем какво е, може да бъде полезно за контрола на разпространението на вируса.

UV светлината или ултравиолетовата част от спектъра се абсорбира лесно от определени основи на нуклеинови киселини в ДНК и РНК, което може да ги накара да се свържат по начини, които е трудно да се фиксират.

Но не всички UV светлини са еднакви. По-дългите UV вълни, наречени UVA, нямат достатъчно енергия, за да създадат проблеми. Средните UVB вълни на слънчева светлина са отговорни основно за убиването на микробите и излагането на собствените ни клетки на риск от увреждане от слънцето.

Доказано е, че късовълновото UVC лъчение е ефективно срещу вируси като SARS-CoV-2, дори докато все още е безопасно обвито в човешки течности.

Но този тип UV обикновено не влиза в контакт с повърхността на Земята, благодарение на озоновия слой.

„UVC е чудесно за употреба в болниците“, смята съавторът и токсикологът от държавния университет в Орегон Джули Макмъри (Julie McMurry). "Но в други среди - например кухни или подлези - UVC би взаимодействал с частиците и ще произведе вредния озон".

През юли 2020 г. експериментално проучване тества ефектите на UV светлината върху SARS-CoV-2 в имитация на слюнка. Изследователите установиха, че вирусът се инактивира, когато е изложен на слънчева светлина за между 10-20 минути.

"Естествената слънчева светлина може да бъде ефективна като дезинфектант за замърсени непорести материали", заключават в статията.

Лузато-Фегиз и екипът му сравняват тези резултати с теорията за това как слънчевата светлина постига това, публикувана само месец по-късно и виждат, че нещо не излиза в изчисленията.

Това проучване установава, че вирусът SARS-CoV-2 е три пъти по-чувствителен към ултравиолетовите лъчи на слънчевата светлина, отколкото грип А, като 90% от частиците на коронавируса са инактивирани след само половин час излагане на обедна слънчева светлина през лятото.

За сравнение, през зимата леките инфекциозни частици могат да останат незасегнати в продължение на дни.

Екологичните изчисления, направени от друг екип изследователи, стигат до заключението, че молекулите на РНК на вируса се увреждат фотохимично директно от светлинните лъчи.

Това се постига по-ефективно чрез по-къси дължини на вълната на светлината, като UVC и UVB. Тъй като UVC не достига до повърхността на Земята, те основават своите изчисления за излагането на светлина в околната среда на средно-вълновата UVB част от UV спектъра.

„Експериментално наблюдаваното инактивиране в имитацията на слюнка е над 8 пъти по-бързо, отколкото би могло да се очаква на теорията“, пишат Лузато-Фейгиз и колегите му в своето проучване.

„И така, учените все още не знаят какво става“, коментира Лузато-Фегиз.

Изследователите подозират, че е възможно, вместо да въздейства директно върху РНК, дългите вълни UVA да взаимодействат с молекули в тестващата среда (симулираната слюнка) по начин, който ускорява инактивирането на вируса.

Нещо подобно се наблюдава при пречистването на отпадъчни води - където UVA реагира с други вещества, за да създаде молекули, които увреждат вирусите.

Ако UVA може да се използва за борба с SARS-CoV-2, евтини и енергийно ефективни светлинни източници, изкъчващи такава дължина на вълната, могат да бъдат полезни за усилване на системите за филтриране на въздуха при относително нисък риск за човешкото здраве.

„Нашият анализ посочва необходимостта от допълнителни експерименти за отделно тестване на ефектите от специфични дължини на светлинните вълни и състава на средата“, заключава Лузато-Фегиз.

Със способността на този вирус да се задържа във въздуха за дълго време, най-сигурното средство за избягване в страните, в които се разраства все още е социалното дистанциране и носенето на маски, където дистанцирането не е възможно. Но е хубаво да знаем, че слънчевата светлина може да ни помогне през топлите месеци.

Справка: Paolo Luzzatto-Fegiz, Fernando Temprano-Coleto, François J Peaudecerf, Julien R Landel, Yangying Zhu, Julie A McMurry, UVB Radiation Alone May Not Explain Sunlight Inactivation of SARS-CoV-2, The Journal of Infectious Diseases, 2021;, jiab070, https://doi.org/10.1093/infdis/jiab070