Слънцето бавно отвява атмосферата на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 29 май 2020 в 00:00 5142 0

Кредит: NASA

"Това видео на изтичащата атмосфера на Марс може да накара Илън Мъск да плаче", така сайтът Futurism озаглави нов зашеметяващ набор от анимации на НАСА, показващи как Слънцето бавно издухва атмосферата на Червената планета.

Анимациите, създадени от данни, събрани от космическия кораб MAVEN на НАСА, обикалящ около Марс, показват, че магнитосферата на Марс е твърде слаба, за да защити планетата от суровите слънчеви ветрове, които постепенно са издухали голяма част от нейната атмосфера, съобщава Inverse. Най-новата анимация и осигурява най-добрата визия и на електрическите потоци около Марс.

Предишни изследвания, опитващи се да обяснят как Марс е загубил голяма част от атмосферата си, сочеха гигантските прашни бури на повърхността като основен виновник.

Но новите изследвания, публикувани в понеделник в списание Nature Astronomy, твърди, че причината са магнитните взаимодействия между магнитосферата на планетата и слънчеви ветрове, които връхлитат със скорост от над  милион километри в час върху атмосферата на Марс.

Когато йоните и електроните на слънчевия вятър се врежат в индуцираното от Марс магнитно поле, те са принудени да се разпръснат заради противоположния си електрически заряд, при това някои йони отиват в една посока, а други изтичат в другата посока.

Това води до образуването на нещо като драперия от електрическите токове около Марс от дневната до нощната част на планетата.

Визуализация на електрическите токове на Марс, докато обгръщат Червената планета. Кредит: NASA/Goddard/MAVEN/CU Boulder/SVS/Cindy Starr

Междувременно рентгеновите и ултравиолетовите лъчи на Слънцето постоянно йонизират области на горната атмосфера на Марс, което води до това, че те могат да провеждат електричество.

"Атмосферата на Марс се държи малко като метална сфера, затваряща електрическа верига", заявява водещият изследовател Робин Рамстад (Robin Ramstad) в съобщение за пресата. Пряка причина за тази верига са мощните слънчеви ветрове, добавя Рамстад.

Отдавна знаем, че магнитосферата на Земята защитава нашата планета от опасните лъчи на слънцето и слънчевите ветрове, но това изследване най-ясно показва въздействието, което тези ветрове могат да окажат.

Марс преди и след. Кредит: NASA's Goddard Space Flight Center

Изследователите предполагат, че тези слънчеви ветрове са нанесли огромни вреди на атмосферата на Марс. Произведените в слънчевия вятър токове преобразуват енергията на слънчевия вятър в магнитни и електрически полета, които ускоряват заредените частици от атмосферата на Марс, което кара атмосферата на планетата да изтече в космоса.

Без магнитно поле Марс губи атмосферата си в продължение на милиарди години и се превръща от влажен, топъл обитаем свят в студена, суха пустиня.

Справка: The global current systems of the Martian induced magnetosphere