След 3,5 милиона години най-голямата комета, открита някога, се насочва към нас

Гигантската комета Бернардинели-Бернщайн ще пресече орбитата на Сатурн през 2031 г. Учените са развълнувани.

Ваня Милева Последна промяна на 04 октомври 2021 в 00:01 25715 0

Илюстрация на масивната комета Бернардинели-Бернщайн. Кредит: NOIRLab/NSF/AURA/J. Da Silva

Огромна комета - вероятно най-голямата, открита някога - се насочва към вътрешната Слънчева система с прогноза, че ще пристигне след 10 години според ново проучване, публикувано на сървъра за препринти arXiv.org.

Кометата, известна като комета Бернардинели-Бернщайн (или с астрономическо име C/2014 UN271,), е най-малко 155 км в диаметър - около 1000 пъти по-масивна от типичната комета. Тя е толкова голяма, че астрономите преди това са я приемали за планета джудже в изявление, обявяващо откритието на кометата през юни 2021 г., за което ви съобщихме по-рано.

Сега това огромно тяло се движи бързо през Облака на Оорт - огромен слой, обитаван от ледени скали, на милиарди мили от Земята - и е на траектория, водеща го навътре от външната Слънчева система. Изглежда, че обектът се е насочил към нас и дори е имал светеща опашка или „кома“ зад гърба си - ясна индикация за ледена комета, приближаваща се към относително топлата вътрешна Слънчева система.

Няма причина за притеснение-C/2014 UN 271 (Bernardinelli-Bernstein) няма да се приближи много близо до Слънцето, обектът ще прелети между орбитите на Уран и Сатурн.

Но големият му размер и относителната близост ще предоставят рядката възможност да се изследва девствен обект от Облака на Оорт и да се намери нова информация за формирането на Слънчевата система.

Текущо положение и орбита на обекта 2014 UN271. Кредит: JPL Small-Body Database

Най -близкото приближаване на кометата до Земята ще се случи някъде през 2031 г., когато учените прогнозират, че кометата ще бъде в рамките на 10,97 астрономически единици от Слънцето - поставяйки я малко извън орбитата на Сатурн според изследователите. Сатурн приближава до Слънцето при перихелий на 9,02 АЕ и се отдалечава при афелия на 10,05 АЕ.

Макар че това е достатъчно далеч от Земята - хората няма да могат да видят кометата без телескоп - но е значително по-близо от последното посещение на кометата в нашата част от Слънчевата система. След като са моделирали траекторията на кометата, авторите на изследването са изчислили, че кометата  Бернардинели-Бернщайн е направила последния си подход преди 3,5 милиона години, идвайки в рамките на 18 астрономически единици от Слънцето.

Оттогава кометата е пропътувала до 40 000 астрономически единици, дълбоко в загадъчния Облак на Оорт.

"Ние заключаваме, че Бернардинели-Бернщайн е "нова" комета в смисъл, че няма доказателства за [a] предишен подход по-близо от 18 астрономически единици", пишат изследователите в своето изследване, с други думи, хората никога не са я виждали досега.

2014 UN271 е открит от астрономите Педро Бернардинели и Гари Бърнстейн по време на повторен анализ на архива на DES (Dark Energy Survey) на изображения от 2014 до 2018. По време на първоначалното си откриване през 2014 г. обектът е бил на около 29 астрономически единици от Земята. Учените отбелязват, че търсенето на транснептунови обекти в данните от DES отнема много време, затова откритието е съобщено едва на 19 юни 2021 година.

По време на проучването астрономите са картографирали 300 милиона галактики в Южното небе, откривайки повече от 800 неизвестни досега обекти извън орбитата на Нептун. Кометата Бернардинели-Бернщайн е един от тези обекти.

Изследователите ще имат достатъчно време да изучат масивната комета, която ще се приближава все повече до Земята през следващото десетилетие. Тези наблюдения биха могли да помогне на учените да разберат малко повече за химичния състав на ранната Слънчева система, тъй като се смята, че кометите  дълбоко в Облака на Оорт са относително непроменени, откакто са били привлечени от слънцето преди милиарди години.

Справка: Изследването е прието в The Astrophysical Journal Letters и е достъпно на arXiv https://arxiv.org/abs/2109.09852

Gigantic Comet Approaching From Outer Solar System May Be The Largest Ever Seen
MICHELLE STARR, Science Alert

After 3.5 million-year hiatus, the largest comet ever discovered is headed our way
Brandon Specktor, Live Science.