15 август 2018
  •  Говорят медиците

След Плутон Алън Стърн се цели към Уран и Нептун

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 юли 2018 в 14:247000
Пътуването до Плутон. Ще изучим ли и ледените Уран и Нептун?

Екип изтъкнати учени представи проект за изпращане на две космически сонди за изследване на Уран, Нептун и спътника му Тритон.

Уран и Нептун остават една от най-слабо изследваните планети в Слънчевата система. Но след 10-20 години би могло това да се промени - американски астрофизици предлагат да се изпратят сонди до тези далечни студени гиганти.

Проектът е представен в статия, публикувана в  arXiv.org.

Сред авторите на проекта са известният планетолог Алън Стърн (Alan Stern), ръководител на мисията до системата на Плутон New Horizons, а също изследователите от NASA Марк Хофстадер (Mark Hofstadter) и Ейми Саймън (Amy Simon).

Ако разделим планетите на Слънчевата система на каменисти (от Меркурий до Марс) и газови гиганти Юпитер и Сатурн, тогава Уран и Нептун ще бъдат някъде между тях. Тези ледени гиганти демонстрират някои свойства на двата типа, но не приличат на нито един от тях. Те нямат твърда повърхност, но не са доминирани от водород и хелий, както е Юпитер, а от вода, която под силно налягане преминава в екзотични форми на лед. Досега до тях се е приближавала само сондата Voyager 2, която мина покрай Уран през 1986 г., и Нептун - през 1989 г. Съвременната технология обаче ще ни позволи да получим повече информация дори и при обикновен повтарящ се полет на нови устройства.

Планът включва изпращане на два независими космически кораба, единият от които ще извърши полет близо до Уран и ще измери магнитното му поле, за да разберем основната загадка на планетата - Уран се върти „полегнал” настрани, като показва на Слънцето ту единия си полюс, ту екватора, ту другия полюс. Мощното му магнитно поле се отклонява от оста на въртене с 59 °, заради което е изключително неспокойно и "уродливо". Вероятно космическият кораб ще спусне сонда в атмосферата и ще продължи в Пояса на Кайпер, където ще изследва няколко малки тела. Според експертите, дори и без допълнително потребление на гориво ще може да посети Оркус (Orcus) и Вaруна (Varuna).

Изглед от Тритон към Нептун - концепция на художник. NASA

Втората сонда ще влезе в орбита на Нептун и ще изследва планетата и най-големия ѝ спътник Тритон. Предполага се, че преди Тритон е бил едно от телата на Пояса на Кайпер - най-големият от тях - той е по-голям от Плутон и демонстрира своята собствена геоложка активност. Има криовулкани и подземен течен океан, което прави Тритон изключително привлекателна цел за изследване.

Тези експертни доклади не включват подробности за научните инструменти и други аспекти на мисията. Те определят обаче целите и формулират ключовите параметри - необходимата първа стъпка в тази работа. Авторите се надяват, че апаратите ще се отправят към Уран и Нептун през 2020-2030 г., те оценяват разходите за двете мисии на около 3,5 милиарда долара.

Според тях това е минималната цена, за която е възможно да се извършат изследвания едновременно ледови гиганти и малки тела на Пояса на Кайпер.

Виц на деня: 9 август