Следващата снимка на черната дупка M87* ще ни разкрие как яде космическият звяр (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 април 2019 в 00:01 14197 0

Изображението във видима светлина на гигантската елиптична галактика М 87, направено от камерата Wide Field Planetary Camera 2 на космическия телескоп "Хъбъл" през февруари 1998 г., разкрива ярък джет от високоскоростни електрони, излъчвани от ядрото (диагонална линия на изображението). Джетът се произвежда от черна дупка от 3 милиарда слънчеви маси. Кредит: NASA/ESA and John Biretta (STScI/JHU)

Видяхме първия близък план на черна дупка. Сега да се приготвим да видим бледата фина материя около обекта.

Международният екип, който състави първия образ на сянката на черната дупка, вече има планове да направи по-добро и по-детайлно изображение. Това изображение може да разкрие нови подробности за материята и магнитните полета около супермасивния, отдалечен обект в центъра на галактиката Messier 87 (M87).

По-детайлните изображения, заедно с видеофилмите на черната дупка, които вече са в процес на работа, биха могли да помогнат да се обясни как черните дупки изяждат материята от пръстените горещ газ, които се въртят около тях (наречени акреционни дискове) и как обектите произвеждат ярки джетове - свръхбързи струи материя в галактически мащаби.

Това твърдят изследователите от екипа на Event Horizon Telescope (EHT) на Априлската среща на Американското физическо общество, цитирани от LiveScience.

За да изобразят с повече детайли черната дупка на М87, изследователите трябва да променят подхода си, обяснява Шеп Дулеман (Shep Doeleman), астроном от Харвардския университет, който ръководи екипа на EHT. По-конкретно, учените трябва да увеличат честотата на радиовълните, които изучават, и да добавят нови радиотелескопи към мрежата EHT. И двата проекта вече са в ход, заяви той, и трябва да детайлизират вече забележително детайлната снимка. (Представената снимка наистина е забележително детайлна, като имате предвид, че въпросният свръхмасивен обект е толкова далечен, гледан от Земята, не би изглеждал по-голям от портокал на повърхността на Луната.)

„По-конкретно, екипът се надява да изобрази спирално движещата се фина материя, която според симулациите обгражда яркия пръстен, който вече е заснет”, обяснява Ейвъри Бродерик (Avery Broderick), астрофизик от Университета Ватерло в Канада, който работи по интерпретацията на данните от Event Horizon Telescope (EHT). „Формите на тези струпвания би трябвало да кажат на физиците, дали е правилна една дълго задържала се теория за това как материята се откъсва от акреционния диск на черната дупка и попада гърлото ѝ”.

"Една от версиите, които разказваме на нашите студенти, е, че "магнито-ротационната нестабилност" задвижва акрецията", или процеса, при който черните дупки засмукват близкия газ, разказва Бродерик.

Физиците смятат, че тъй като турбуленцията разклаща горещия материал на акреционния диск, неговите разбъркани частици магнитно се привличат една с друга на големи разстояния. Това магнитно привличане кара някои частици от въртящата се материя да се забавят, да се откъснат от орбитата си покрай хоризонта на събитията и да паднат в черната дупка. Този материал формира струпванията, които изследователите се надяват да проучат.

"Но това е до голяма степен история, породена от невежество и слабо въображение", коментира Бродерик, "защото не знаем какво друго може да направи и вече сме се опитали" да намерим алтернативни обяснения.

По-подробно изображение може да потвърди или отхвърли тази теория, заяви той.

"То би ни дало начин да проверим това директно, защото можем да наблюдаваме [директния резултат от магнитната турбуленция]", подчертава астрофизикът.

Детайлното изобразяване на струпванията, съчетано със заснемането на черната дупка в движение, ще помогне на физиците да разберат с безпрецедентни подробности как черните дупки ядат и растат, заяви Бродерик.

В същото време по-добрите изображения на по-бледия материал около черната дупка биха могли да разкрият структури, които да помогнат на екипа да обясни джетовете материя, пояснява Дулеман. Изследователите се надяват да заснемат изображения на материята, виеща се далече напред от акреционния диск, почти по посока на Земята, следвайки истинския път на яркия джет на М87.