20 септември 2019
  •  Говорят медиците

Слоновете се раждат без бивни, за да оцелеят (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 декември 2016 в 09:0086500

Бивните са нужни на африканските слонове да се отбраняват. Но в последно време слончетата все по-често се раждат без тях. Учените свързват тази биологична еволюция със нарасналия брой ловци на слонова кост, разказва Independent.

През 1998 година изследване в Националния парк в Уганда открива, че 16% от самките на слоновете и 9% от самците на слоновете се раждат без бивни. Това е повече в сравнение с данните от 30-те години, когато само един процент от слоновете и от двата пола са се раждали без бивни.

В момента по данни на изследователите, в някои области на Африка 98% от женските слонове нямат бивни.

Джойс Пул (Joyce Poole), ръководител на благотворителната организация Elephant Voices (Гласовете на слоновете) е прекарала повече от 30 години, изследвайки развитието на вида. Тя съобщава, че според нейните наблюдения, очевидно съществува пряка връзка между ръста на бракониерството и броя на слониците, които се раждат без бивни.

В Националния парк "Горонгоса" в Мозамбик 90 % от слоновете са били убити от 1977 година до 1992 година по време на гражданската война в страната.

Бракониерите се интересуват предимно от животни с бивни, заради което почти половината слоници, по-големи от 35 години, остават без тях. Самките предават този ген на своите дъщери. От всички слонове, които са се родили след войната, 30% от самките нямат бивни.

98% от слониците в Националния парк Addo Elephant нямат бивни.

Вероятно това е най-убедителният пример за разпространението на гена, отговарящ за това, слоновете да се раждат без бивни. През 1931 година, когато паркът е бил основан, само 11 слона са се спасили от ловците. От 8-те оцелели женски 4 са били без бивни.

През 2008 г. учените са установили, че тези слоновете, които са запазили бивните си, те са по-малки, отколкото при слоновете отпреди един век - приблизително половината от предишния им размер.

Това че са се родили без бивни, може да предпази слоновете от бракониери, но това им създава други трудности. Те използват бивните си, за да копаят почвата за храна и вода, да подкопават дървета и храсти, за самозащита и за сексуална демонстрация, съобщава Би Би Си. "Природозащитниците твърдят, че един слон без бивни е осакатен слон".

Макар че международната търговия със слонова кост е забранена от края на 80-те години на миналия век, Световният фонд на дивата природа съобщава, че десетки хиляди африкански слонове продължават да умират всяка година заради своите бивни.

13 септември 2019 в 00:003644