25 февруари 2018
  •  Говорят медиците

Смъртоносни астероиди са невидими за наземните телескопи

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 април 2016 в 11:0226881
Карта на кръстосания огън от потенциално опасни за Земята астероиди. Снимка: НАСА

Наземните обсерватории са безсилни да откриват навреме потенциално опасни за нашата планета обекти, според оценката на астрономи, проверили възможностите на големите телескопи, водещи наблюденията си от Земята.

Изследването е публикувано като препринт в arXiv.org.

Изводите на екипа астрономи е на базата на анализ на статистиката на няколко радиообсерватории, включително обсерваторията на Аресибо (Пуерто Рико), Голдстоун (пустинята Мохаве, Калифорния, САЩ), радиотелескопа на Грийн Банк (Западна Вирджиния), 70-метровата DSS-43 антена в Канбера, и радиотелескопа Паркс (Нов Южен Уелс, Австралия).

Анализирана е относителната чувствителност на обсерваториите и броя на откритите близкопрелитащи до земята обекти (near-Earth asteroids - NEAs).

Оказва се, че откриването от наземните наблюдения на опасно близо прелитащи обекти е недостатъчно пълно и твърде късно.

През 2015 г. обсерваторията Аресибо и 70-метровия радиотелескоп на обсерватория Голдстоун заедно са успели да открият 276 уникални потенциално опасни обекти (съответно 253 и 131).

Като се комбинират данните от двете обсерватории, се оказва, че общо са открили 276 уникални NEAs. От тях с Аресибо са открити 95, а от Голдстоун - 39 или 38% и 30% от броя на всички обекти.

Около 50% от откритите астероиди имат абсолютна звездна величина > 25, което съответства на диаметри <~ 30м. Челябинският метеорит навлезе с диаметър около 20 метра в земната атмосфера.

Учените смятат, че тези данни показват, че се пропускат значителен брой потенциално опасни обекти и че е необходимо да се подобри чувствителността на наземните телескопи и да се обърне по-голямо внимание на наблюденията с орбитални телескопи. За съжаление дори един наземен телескоп ще засече NEAs, това вероятно ще бъде твърде късно, за да се реагира.

Рейтинг :
19.04 2016 в 10:35 1
И как по-точно ще се реагира?! Нямаме подходящи оръжия (ядрените не вършат работа в случая), нямаме двигатели, нямаме защита - силови полета и добри брони така и не са открити. А дори и да имаше наистина добра броня, нямаме двигател, който ще изкара кораб/ракета с нея, заради тежестта. Дават се пари за какво ли не, но всъщност никой не разбира, че няма как да се защитим от каква да е космическа заплаха. Не можем и да пътуваме далеч - отново нямаме защита (включително от космическата радиация), нито двигатели...