11 август 2020

Сменят пола на скаридите за добив на повече месо (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 октомври 2015 в 14:53 21210

Израелски учени са разработили метод за увеличаването на добива на скариди, без да се прибягва до генетични модификации.

Мъжките скариди могат да са до 60% по-големи от женските и технологията на екип от изследователи от университета Бен Гурион може да създаде популация само от мъжки скариди, което значително ще увеличи доходите на фермерите.

"Тази технология се основава на авангарден научен подход, наречен временно потискане на гени чрез РНК интерференцията (temporal gene silencing through RNA interference) и идеята е, че ако използваме тази технология може да създадем изцяло мъжка популация, което е в полза на крайния потребител и на производителя," - заяви пред Ройтерс професор Амир Саги (Amir Sagi), който е ръководител на изследователската група.

* РНК интерференцията (RNAi) е система в живите клетки, която контролира кои гени да са активни и до каква степен.

"Предимството на тази технология е, че не е нужно да се използват никакви химикали, нито някакви хормони и това е не е ГМО, т.е. не е свързано с генетично модифициране на организма."

Методът включва внимателно инжектиране на женските на гигантските сладководни скариди Macrobrachium rosenbergii с молекула, която гарантира, че от всичките яйца на женската ще се излюпят мъжки.

Промяната на пола ще бъде само в поколението, което е било инжектирано и не влияе на потомството им, обяснява Саги.

Той пояснява, че един сръчен работник може да инжектира около 2000 скариди на ден, а всяка от тях отделя хиляди яйца в продължение на няколко цикъла и като резултат ще бъде получена популация от милиони, подкрепяща индустрията, произвеждаща висок клас храни.

Израелската частна фирма Tiran Shipping, която има интереси в аквакултури в Азия, е инвестирала в технологията и я използва, съобщава Саги.