Сондата Juno изпрати първи снимки на Юпитер

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 септември 2016 в 17:12 6293 0

Кредит NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

НАСА публикува нови снимки, направени от космическия апарат Juno. На тях се виждат за първи път северния и южния полюс, а също и бури и други атмосферни явления на  газовия гигант.

Juno потегли към Юпитер през август 2011 година.

На 30 май тази година Juno достигна гравитационното влияние на газовия гигант, а през юли космическият апарат премина на орбита около планета. Първите снимки са направени с камерата JunoCam на разстояние 11 милиона километра, но тези изображения бяха много неясни, заради голямата дистанция.

Първите снимки с висока резолюция бяха получени в края на август по време на максималното приближаване на апарата до газовия гигант и сега НАСА ги публикува на своя сайт.

На една от новите снимки е изобразен южния полюс на планетата. За първи път Ю питер се вижда от подобен ракурс.

На южния полюс се виждат многобройни вихри с разкични размери, които се въртят както по часовата стрелка, так и в обратна посока

Южното полукълбо на Юпитер
NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Друга снимка, направена преди най-близкото приближение до газовия гигант показва своя северен полюс. Тази част от планетата е с по-синкав цвят, отколкото останалите й области и на полюса се забелязват много бури. Изследователите също така посочват, че на снимките не могат да се видят характерните ивици, които обикновено се наблюдават по Юпитер. Но в тази област може да се видят сенките на облаците, което показва, че облаците са по-високо, отколкото в останалата част атмосферни образувания на планетата.

Фотография на северния полюс на Юпитер са получени на 27 август при приближението на Juno до планетата. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Juno направи тази снимка на южния полюс от разстояние 78 хил. километра.
NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Част от снимките са направени с помощта камера Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM). На тях може се видят мощни полярни сияния в инфрачервения диапазон, а също и топли и горещи области на южния полюс на Юпитер. Изследователите се надяват, че анализът на тези изображения ще помогне по-добре да се изучи строежа и динамиката на развитие на полярните сияния на газовия гигант.

Снимка на полярното сияние на южния полюс  на Юпитер, направена в инфрачервения диапазон
NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS
Мисията Juno ще помогне на учените да си отговорят на въпроси, засягащи историята на развитието на планетата, а също и природата на наблюдаваните особености на газовия гигант като горещите петна и големите разноцветни ивици. Основни задачи  на космическия апарат са и изследването на атмосферата на Юпитер и неговите магнитно и гравитационно поле с помощта на научните си инструменти.