13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Сондата Касини оцеля в рисковата зона между Сатурн и пръстените му. Първи снимки (обновена)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 април 2017 в 10:4458310
Снимка: NASA

Около 10:00 българско време на 27 април космическият кораб "Касини" влезе във връзка с Центъра за управление на полетите. Получени са първите снимки на газовия гигант от рекордно близкото разстояние.

20 часа преди това апаратът извърши най-близкото преминаване покрай газовия гигант - само на пет хиляди километра от вътрешната граница на системата от пръстени и три хиляди километра от плътна атмосфера на планетата.

Първите снимки вече пристигнаха. НАСА показа най-близкият изглед на атмосферата на Сатурн, достъпен за човечеството.
На едно от изображенията се вижда гигантски ураган.

Това е първото от 22-те "гмуркания", които ще извърши космическият кораб преди да изгори в атмосферата, завършвайки 20-годишната си мисия.

На 22 април "Касини" за последен път се приближи до най-голямата луна на Сатурн - Титан. Гравитацията на спътника стесни орбитата на апарата и ако дотогава "Касини" обикаляше около външния край на системата пръстени, сега неговата орбита минава в непосредствена близост до газовия гигант.

Това е свързано с риск от сблъсък с материал от пръстените, поради високата скорост дори песъчинка може да повреди оборудването или да промени траекторията на апарата. За да избегне сблъсък с частици от пръстените, "Касини" използва своята основна антена като щит. Тъй като антената е обърната обратно на Земята комуникацията със станцията бе прекъсната.

Стартирала през 1997 г., сондата "Касини" изследва системата на Сатурн от пристигането си там през 2004 г. По време на проучванията си, Касини направи множество драматични открития, включително глобалния подледников океан на Енцелад, течните метанови морета на Титан, гигантския шестоъгълен вихър на Сатурн.