18 февруари 2019
  •  Говорят медиците

Сондажът на кратера на астероида, убил динозаврите, обяснява концентричните пръстеновидни хълмове (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 ноември 2016 в 09:00196470
Реконструкция на кратера Чиксулуб скоро след удара, преди 66 милиона години. Снимка: DETLEV VAN RAVENSWAAY/SCIENCE SOURCE

Налице са първите резултати от сондажната експедиция в Чиксулуб, древният кратер на полуостров Юкатан в Мексико, погребал останките на астероида, ударил Земята преди 66 милиона години, съобщи онлайн изданието Science.

Тази катастрофа е предизвикала такива климатични промени, които се сочат като главната причина за гибелта на динозаврите.

Доклад за проучването е публикуван в списание Science.

Откритието потвърждава хипотезата на образуването на радиалните кратери, подобно на застинали вълни около камък, паднал във вода.

Чиксулуб е единственият съществуващ днес подобен кратер на земята, но на други планети от Слънчевата система има много такива. Например миналия месец учените на НАСА установиха, че странното лунно "море" Mare Orientale, обградено от три пръстена като мишена за стрелба вероятно се е формирало по същия начин.

Разположеният в Мексиканския залив кратер Чиксулуб с диаметър 180 км се е образувал преди 65 милиона години в резултат на масивен сблъсък на космически обект със Земята. Ударът доведе до изчезването на 75% от живите организми на Земята, включително динозаврите. През април 2016 г. учените извлякова 365 ядки от вътрешността на кратера, наречен пиков пръстен.

Изследователите сондираха недрата на земята, за да проучат епицентъра на един от най-големите земни катаклизми. За да проникнат в сърцето на кратера, трябваше да пробият 670 метра в скалата под морското дъно, използвайки платформа в Мексиканския залив. Пробите от тази дълбочина съдържаха фрагменти от същата основна гранитна скала, която е изхвърлена от удара на огромния астероид. Това е първият път, когато се изследва така наречения "пиков пръстен" в центъра на кратера.

Учените се надяват чрез внимателно проучване на пиковите скални пръстени да проверят модела на образуване на кратера и да определят дали самият кратер е бил едно от първите местообитания за микробен живот след удара.

Самият пиков пръстен се е формирал само за няколко минути. Веднага след удара разтопената мантия се издига на височина от порядъка на 10 км и след това се срива надолу, образувайки съществуващия пръстеновиден гребен.

После пиковия пръстен се покрива със слой от скали, наречени брекчи, който съдържа парчета раздробени изхвърлени нагоре скали и стопилка от удара. В следващите часове огромно океанско цунами стоварва огромни количества пясъкт в гигантската дупка в земята. След това отлагане животът бавно се завръща на мястото, оставяйки слоеве от варовик през следващите милиони години.