SpaceX достави успешно астронавтите на НАСА обратно на Земята (видео, обновена)

Историческата мисия Crew Dragon Demo-2 направи плавно кацане в Мексиканския залив.

Ваня Милева Последна промяна на 02 август 2020 в 08:14 6646 0

Първото завръщане на частен пилотиран американски космически кораб, превозващ астронавти на НАСА от Международната космическа станция, се приводни в неделя в Мексиканския залив точно по план в 11:48 PT (21:48 българско време).

Пасажерите на капсулата на SpaceX Crew Dragon - астронавтите на НАСА Боб Бенкен и Дъг Хърли - бяха поздравени от администратора на НАСА Джим Бриденстийн в туитър.

Каква е предисторията:

Астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен потеглиха от Международната космическа станция в събота на борда на капсулата Crew Dragon „Endeavour“, отправяйки се в неделя с парашут към Мексиканския залив, за да завършат 64-дневния тестов полет на космическия кораб на SpaceX.

При благоприятни атмосферни и морски условия, очаквани в Мексиканския залив в неделя, контролът на мисията даде препоръка на Хърли и Бенкен да се качат на техния космически кораб Crew Dragon и да затворят люковете между капсулата и космическата станция.

След поредица от проверки за теч, екипът започна поредица от автоматизирани стъпки за излитане на станцията в 19:30 часа EDT (02:30 българско време, 2 август). Космическият кораб Dragon Endeavor с два къси импулса се ускори далеч от изследователския комплекс в 19:35 EDT (02:35 българско време).

Астронавтът на НАСА Крис Касиди, командир на екипажа на Експедицията 63, и двамата му руски космонавти от екипажа - Анатолий Иванишин и Иван Вагнер, ще останат на борда на космическата станция до октомври, когато ще се върнат кацайки в Казахстан с руския космически кораб "Союз". Трима нови членове на екипажа ще стартират до космическата станция на 14 октомври с друг космически кораб "Союз".

Хърли и Бенкен ще приключат 64-дневния си тестов полет - наречен Demo-2, или DM-2 - в неделя, излизайки от орбита, за да навлязат в атмосферата, насочени към Мексиканския залив близо до Пенсакола, Флорида.

"Нашата мисия не е приключила", заяви Хърли в събота преди откачането на капсулата. „Най-трудната част ни беше да стартираме, но най-важната част ни връща у дома“, отбелязва Бенкен.

Летейки през атмосферата, топлинният щит на космическия кораб ще срещне температури до 1900 градуса по Целзий.

Свръхнагряването около капсулата прекъсва комуникацията с екипажа за около шест минути по време на навлизането. Комуникацията с астронавтите, след като Dragon Endeavor излезе от най-горещата част на влизането около 14:42 часа EDT (09:42 българско време).

Парашутите ще се освободят от върха на капсулата в 14:44 EDT (09:44 българско време), последвано от разполагане на четири оранжеви и бели основни парашута около минута по-късно.

Парашутите се отварят, когато Dragon Endeavor се спуска на около 5500 метра височина, когато капсулата се движи с приблизително 550 километра в час.

Парашутите ще забавят скоростта на капсулата за леко приводняване в 14:48 ч. EDT (09:48 българско време) в Мексиканския залив, насочвайки се към място, южно от границата с Алабама и Флорида.

Контролът на мисията определи мястото за приводняване в Мексиканския залив близо до град Панама, Флорида. SpaceX и NASA разполагат с общо седем места за приводняване на корабите Crew Dragon - четири в Мексиканския залив и три в Атлантическия океан, но се очаква тропическата буря Исая да се премести близо до зоните за приводняване на мисията край източното крайбрежие на Флорида в неделя.

Корабът на SpaceX, наречен „Go Navigator“, ще бъде в Мексиканския залив, за да извлече космическия кораб на Crew Dragon, след като той се приводняване.

Основният кораб за възстановяване на SpaceX "Go Navigator" се приближава към космическия кораб Crew Dragon и издига капсулата от водата с помощта на кран.

След като Dragon е на палубата на Go Navigator, Хърли и Бенкен излизат от капсулата и ще преминат медицински прегледи.

Астронавтите се връщат на Земята с около 150 килограма товари, включително замразени експериментални екземпляри, лична екипировка и американски флаг, оставен на космическата станция от последния екипаж на космическата совалка през 2011 г.

Хърли бе пилотът в последния полет на космическа совалка.

Първият редовен полет на екипаж, наречен Crew-1, е планиран да стартира тази есен с ракетата на SpaceX Falcon 9 от космическия център Кенеди. Четирима астронавти са определени за полета на Crew-1, а НАСА миналата седмица обяви задачите на екипажа за мисията Crew-2 през пролетта на 2021 г., втората оперативна мисия на Crew Dragon към космическата станция.

Последващи мисии на Crew Dragon до космическата станция също ще стартират с до четирима пътници, а космическият кораб - веднъж сертифициран след завръщането на Demo-2 - ще може да изпълнява мисии с продължителност до 210 дни.

Източник: Hurley, Behnken heading home on final leg of Crew Dragon test flight, Spaceflight Now