SpaceX стартира 60 сателита, за да започне своята глобална интернет мрежа (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 май 2019 в 11:37 11519 2

Ракетата Falcon 9 на SpaceX излетя от Кейп Канаверал във Флорида късно в четвъртък (05:30 ч. българско време), натоварена с 60 сателита, способни да предоставят глобална широколентова високоскоростна интернет мрежа.

Визията на Илън Мъск за монументално съзвездие от сателити вече стартира - това са първите 60 спътника от планирания флот от 12 000 за мрежата Starlink.

Основната степен за многократна употреба на Falcon 9 се върна на Земята, успешно кацайки на платформа, плаваща в Атлантическия океан.

60-те спътника, излетяли в космоса, са разположени на орбита, както бе планирано около час след старта. От SpaceX заявиха, че вероятно ще трябва още един ден, за да се  разбереи дали всички издигнати спътници функционират правилно.

Спътниците на SpaceX са оборудвани с двигатели, за да се движат в космоса, а компанията твърди, че ще могат самостоятелно да избягват други спътници. Планът е да се продължат пускането на 60 сателита наведнъж. След още шест стартирания Starlink ще има достатъчно покритие, за да започне да предлага връзка с някои клиенти, заяви Мъск.

Сателитите на Starlink са на много по-ниски орбити от повечето интернет сателити - всички по-малко от 1500 километра, а не около 42 000 километра в геостационарна орбита - което им дава възможност да осигуряват връзки с по-малко забавяне, тъй като сигналите няма да пътуват толкова далеч. Но в по-ниските орбити има нужда от повече спътници, за да се получи пълно покритие на планетата, а оттам идва огромният брой спътници. Всеки сателит тежи около 227 килограма, а заедно 60-те сателита съставят най-тежкият товар, който някога ракета на SpaceX е издигала в космоса - 13,6 тона.

SpaceX е една от няколкото комерсиални екипи с разрешение да издигнат на орбита интернет мегасъзвездие.

Другите са британският стартъп OneWeb, който започна през февруари с шест експлоатационни космически кораба.

Джеф Безос от Amazon също има амбиции на този пазар. Работи по предложение от 3200 сателита, познато като Проект Кайпер (Project Kuiper).

В момента в орбита има само около 2000 функциониращи спътника, така че някои експерти се притесняват, че тези „мегасъзвездия“ могат да започнат да пренасищат пространството, което изостря вече тревожния проблем с космическия боклук. Сателитите се движат толкова бързо, че дори сблъсък с нещо съвсем малко може да доведе до стотици парчета отломки, които се пръскат в пространството, създавайки потенциално опасност.

26.05 2019 в 23:24

Впрочем по местата където аз скитам интернетът обикновено е приемлив. GPS позиционирането обаче често оставя още много да се желае.

А с всичките тия wifi рутери на ниска орбита, осигуряването на сантиметрово позициониране ще е елементарно - при това без никакви специални усилия от страна на мрежата. Ще трябва само мрежата да не пречи активно на тази дейност.

И майната им и на GPS, и на ГЛОНАСС, и на европейските и китайските напъни в тази област. Нормалният позициониращ приемник ще показва нещо като 6 спътника на GPS, 4 на ГЛОНАСС, 2 на китайците, 47 на Старлинк, 31 на Кайпер и 2.5см точност. Това вътре в нормална сграда с прозорци.

26.05 2019 в 23:16

За съжаление, това едва ли ще означава достъп до нецензуриран Интернет в страните, където земният Интернет се цензурира.

Но чисто пазарно, на мобилните оператори им се сгряват столчетата.

---

Тревогите за космическия боклук са пресилени - това са малки апарати на ниски орбити (ниските орбити са необходимо условие за работата им, малки защото технологията позволява) и основният ограничаващ фактор в техния живот е спадането на орбитата от атмосферното съпротивление и изчерпване на горивото, предвидено за борба с този феномен. Евентуални отломки от сблъсък биха спадали даже още по-бързо.

Предвиденото съзвездие от няколко стотин апарата изглежда да е значим, но все пак малък дял от всичката гмеж на ниска орбита, която вече е там.