Списъкът на масови измирания на Земята може да бъде продължен още с едно

Наука ОFFNews Последна промяна на 20 април 2015 в 15:02 11876 0

Кредит Paul Wignall/University of Leeds

Многобройни останки от мекотели (брахиоподи) на 260 милиона години, намерени в скалите на Шпицберген.

Смята се, че живите същества на нашата планета са били подложени на пет катастрофи, а някои от тях поставят въобще живота на ръба на пълно изчезване. Сега палеонтолозите твърдят, че има шесто измиране, преди 260 милиона години, в края на етаж от геоложкия период Перм, наречен Капитаний (Capitanian), съобщава Science news.

Най-трагично е измирането през периода Перм, когато, най-вероятно заради продължила стотици хиляди години вулканична активност в Сибир, са изчезнали 96% от морските и 70% от сухоземните видове или почти всичко. Най-известно е измирането през периода Креда, случило се може би заради астероид и унищожило почти всички динозаври. Но и новоопределеното измиране ще заеме своето достойно място в тази серия.

"За първи път може да кажем, че това е истинско, глобално измиране", казва Дейвид Бонд (David Bond), палеонтолог от Университета в Хъл в Обединеното кралство. Бонд е начело на проучване, публикувано онлайн тази седмица в Geological Society of America Bulletin. Той добавя, че по силата си, това събитие през етажа Капитаний е сравнимо с изчезването на динозаврите. "Бих го сложил наравно с него, макар и с не толкова атрактивни жертви", казва Бонд.

ПериодСистемаЕтажмлн. год.
Триас Долен триас Индий младши
Перм Лопингий Чангсингий 252.2–254.1
Вучиапингий 254.1–259.8
Гваделупий Капитаний 259.8–265.1
Уордий 265.1–268.8
Роадий 268.8–272.3
Сизуралий Кунгурий 272.3–283.5
артинский 283.5–290.1
Сакмарий 290.1–295.0
Аселий 295.0–298.9
Карбон Пенсилваний Гжелий старши

Този етаж от периода Перм е настъпил преди около 260 милиона година - около 10 милиона години преди измирането на границата Перм-Триас.

Интересът към Капитаний започна в началото на 1990 г., когато палеонтолози открили фосилни доказателства за измирания в скални образувания в Китай, съответстващи на дъното на тропическите океани по това време. Открити са много останки на корали, фораминифери и мекотели. Анализът на скалите показва ръст в съдържанието на въглерод-13 в атмосферата, което говори за значително застудяване на климата.

Това се е случило вероятно заради вулканична дейност. Известно е, че в същото време е станала поредица от мощни изригвания на територията на съвременен Китай. Въпреки това, много експерти не бързат да обявят новото масово измиране, считайки го за "локално" събитие.

Но наскоро палеонтолози са съобщили, че изчезването е засегнало обитателите и на студените морета близо до съвременна Норвегия. Очевидно, събитието през Капитаний все пак е било глобално и е достойно да бъде шестото в списъка на масови измирания. Шесто, но не последно - то се е случило преди няколко други, да не говорим за развиващото се сега. Гибелта на много видове и загубата на биологичното разнообразие на планетата в резултат на човешката дейност, много природозащитници сериозно наричат масово изчезване - вече седмо и може би последно.

Таблица на масовите измирания на организми на Земята (досега)

Преди колко млн години Геохронологичен период Процент измрели организми
440 млн години В края на Ордовик, начало на Силур 82-88% от видовете морски безгръбначни
364 млн години Късен Девон 79-87% от броя на видовете морски животни
251.4 млн години Перм 93-97% от всички видове живи същества, най-масовото измиране.
199.6 млн години В края на Триас 76-84% от всички видове живи същества
65.5 млн години  В края на Креда 71-81% от всички видове, включително динозаврите, последното масово измиране.