21 февруари 2018
  •  Говорят медиците

Способността за ходят се развива в рибите дълго преди да излязат на сушата (видео)

Древните риби са имали крайници преди 420 милиона години.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 февруари 2018 в 09:129920
Снимка: Science Magazine

Предците на рибите може да са се обзавели с крайници, които по-късно са еволюирали в крака, още преди да излязат на сушата, преди 420 милиона години.

Тази констатация се основава на генетичен анализ на клетките на мозъка от малките на ската (Leucoraja erinacea), едно от най-примитивните гръбначни животни, разказва изданието Science Alert.

Това са едни от най-древните риби на планетата, които все още съществуват и освен това малко са еволюирали. Изследователите отбелязват, че перките им изглеждат по-скоро като крака, отколкото като традиционните перки на риба.

За да докажат, че общите характеристики на рибите и сухоземните животни са наследени от един общ прародител, изследователите сравняват активността на невроните, които контролират движението и отговарните за развитието им гени при тези скатове и мишките.

Резултатите от проучването, публикувано в Cell, показват, че тези две животни имат общ предшественик, който има пълноценни крайници. Така предните лапи на мишките и перките на скатовете се контролират от идентични комплекти от нервни клетки и за тяхното развитие отговаря сходен набор от гени.

Екипът учени записва кадри на ембриони на скатове, които правят подобни на ходене движения:

Малките скатове не разполагат с крака, но имат две групи от перки. големите гръдни перки се използват за плуване, но по-малките тазови перки им позволяват да се разхождат по дъното на океана, като редуват леви и десни движения.

"Генетичната програма, която контролира центровете на движението в гръбначния мозък, са се появили много по-рано, отколкото си мислехме. Гръбначните са много сходни едно с друго - всички ние използваме схема, която е възникнала преди повече от 400 милиона години. Това променя драстично нашето разбиране на еволюцията" - заяви един от авторите на проучването, невробиологът Джереми Дейсън (Jeremy Dasen) от Нюйоркския университет Училището по медицина.

Изследването дава нова представа за това кога рибите са се научили да ходят - малките скатове предлагат и сравнително проста схема за това как работят в мозъка моторните неврони.

Това са изкопаеми родове, представляващи прехода от риби към земноводни, които са съществували в периода Девон между 385-370 млн години пр.н.е. Промените са плавни, ставащи в продължение на десетки милиона години. Илюстрация: csicop.org

Според съвременните изследвания рибите са напуснали океана в края на Девонския период преди 370 милиона години и постепенно са започнали да усвояват сушата. Първите земноводни  се появяват 20-30 милиона години по-късно в процеса на еволюцията.