Стълбовете на разрушението

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 03 ноември 2016 в 14:32 5841 0

Кредит ESO

Великолепни нови изображения ни разкриват разрушителната сила на звездите.

Стълбовете в най-новите изображения на мъглявината „Карина“, представляват облаци от газ и прах, които са част от център на звездообразуване на 7500 светлинни години от нас. Стълбовете в мъглявината са наблюдавани от екип учени, воден от докторанта към ESO Анна Маклауд (Anna McLeod), използвайки инструмента MUSE на Very Large Telescope (VLT) на Паранал, Чили.

Най-важното приложение на MUSE е, че с негова помощ е било възможно да бъдат направени хиляди изображения на мъглявината, по едно и също време, в различни дължини на вълната. Това позволява на астрономите да извлекат детайлна информация за химичния състав и физическите параметри на материята в различни части на мъглявината.

Изображения на подобни структури – известните „Стълбове на сътворението“ в мъглявината „Орел“ и формацията в NGC3603, са били комбинирани с изображенията от това изследване. Изследвани са общо 10 стълба, като благодарение на това е открита ясна връзка между радиацията, излъчена от масивните звезди в съседство и свойствата на самите стълбове. Така екипът е забелязал, че една от първите последици от образуването на масивна звезда е, че тя унищожава облакът, от който е била формирана. Идеята, че масивните звезди имат значителен ефект върху заобикалящата ги среда не е нова: такива звезди са известни и се знае, че изхвърлят огромни количества мощни, йонизиращи лъчения. Въпреки това е много трудно да се намери наблюдателно доказателство за взаимодействието на тези звезди и заобикалящата ги среда.

Също така екипът изследва ефектът на това мощно лъчение върху стълбовете: процес, познат като фото изпарение (photoevaporation), процес при който газът се йонизира и след това се разпръсва. Наблюдавайки резултатите от фото изпарението, което включва загуба на маса от стълбовете, учените са успели да разберат на какво се дължи това. Има ясна връзка между броя йонизиращи лъчения, излъчени от звездите в близост и разпръскването на стълбовете.

Въпреки сложността на механизмите за обратна връзка между звездите и стълбовете те са слабо изучавани. Стълбовете може и да изглеждат плътни, но в действителност облаците от прах и газ, формиращи мъглявината, са доста разсеяни. Възможно е радиацията и звездният вятър от масивните звезди всъщност да спомагат да се образуват по-плътни петна в стълбовете, където биха могли да се формират звезди.

Тези спиращи дъха звездни структури имат още много какво да ни кажат и за щастие астрономите разполагат с уреди като MUSE, които да им помагат в изследванията.