Стъпка към ефективна „ваксина срещу тютюнопушенето“

Ваня Милева Последна промяна на 13 януари 2021 в 09:37 4379 0

Кредит Pixabay

Учени разработиха стратегия с използване на ензим за разграждане на никотина в организма, изхвърляйки го от организма без никакви неблагоприятни ефекти. Модифицирайки структурата на ензима, изследователите са се доближили до създаването на създаването на истинска „ваксина срещу тютюнопушенето“.

През 2018 г. сензационно проучване върху пристрастени към никотина мишки показа, че при гризачите дори не се наблюдават симптоми на абстиненция и никотиновата зависимост изчезва завинаги, когато инжектират в организма им форма на ензим, създаден лабораторно, наречен NicA2 (среща се естествено при бактерии, открити в тютюневите полета).

Изследването на екипа на д-р Рики Стъл (Ricky Stull) от Университета в Западен Мичиган, публикувано в списание Nature Chemical Biology, коригира фатален недостатък в проучването върху лабораторни мишки.

"Не са имали никакви доказателства за рецидив, никакви доказателства за абстиненция - все страхотни неща", коментира Стъл. „Но в това проучване има проблем с ензима NicA2. Ензимът, докато го използваха, разграждаше никотина толкова бавно, че трябваше да се използват скандални количества, за да се видят всички тези полезни ефекти. Никога не бихте могли да го приложим на хора".

За да се разгради никотина, този ензим изисква електронен акцептор (акцептор във физиката представлява примес в кристалната решетка, който придава на кристала отворен тип проводимост, в който носителите на заряд са дупки). За такъв в предишното проучване е използван кислородът. Учените от Университета в Мичиган обаче откриват, че той изобщо не е електронен акцептор за NicA2. Вместо него изследователите откриват цитохромен протеин, който е част от електронната транспортна верига и се използва за генериране на енергия в клетките. Той е естествен електронен акцептор.

Експериментът показва, че когато се използва цитохромен протеин като електронен акцептор, много по-малко от ензима NicA2 е необходим за отстраняване на никотиновата зависимост, което е много обещаващ резултат.

Учените са вдъхновени от откритието, защото то доближава науката до създаването на истинска „ваксина“ срещу никотиновата зависимост.

„Употребата на тютюн е водещата причина за предотвратими заболявания в целия свят“, коментира Стъл. "Ако можем да измислим нова терапия, която може да помогне на хората да преодолеят зависимостта си от никотин или употребата на тютюн, бихме могли да окажем доста голямо влияние върху човешкото здраве."

Резултатът е много важен за милиони пушачи, които осъзнават, че навикът е вреден за здравето им, но им е трудно да се откажат.

Справка: Mark Dulchavsky et al. A cytochrome c is the natural electron acceptor for nicotine oxidoreductase, Nature Chemical Biology (2021). DOI: 10.1038/s41589-020-00712-3