25 септември 2018
  •  Говорят медиците

Стартираща компания иска да изгради бензиностанции в орбита, за да зарежда сателити

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 септември 2018 в 15:2413011
Стартираща компания планира да разработи орбитални депа за гориво за обслужване на сателити. Кредит: Orbit Fab/Bryan Versteeg

Стартъп компания обяви, че има намерение да построи орбитална бензиностанция за обслужване на други сателити. Идеята на Orbit Fab е да работи основно с гигантски резервоари за гориво в космоса.

В интервю за SpaceNews компанията от Силициевата долина Orbit Fab заяви, че е поискала финансиране още през следващата година. В крайна сметка компанията иска да издигне в орбита резервоари, съдържащи различни видове гориво, които други спътници биха могли да използват за зареждане.

На сайта на компанията има кратка пътна карта, която започва с пускането на един модул цистерна на неопределена дата. След това планират да доставят три отделни депа на три различни орбити, преди да имат станция, която може да произвежда собствено гориво.

Поддържката на спътниците в орбита е проблем, за който са предлагани редица решения през годините. Някои от тях  предвиждат използването на други обслужващи сателити за зареждане с гориво в орбита - и преди са предлагани други орбитални бензиностанции.

През юли тази година американската стартъп компания Cislunar Space Development Company, също обяви намерението си да изгради бензиностанции в орбита, като разделя кислорода и водорода от вода в орбита, за да ги използва като гориво. Те отбелязват, че това може да направи пътуванията до Луната по-осъществими.

Други компании също работят по обслужването на спътници, включително Orbital ATK, които се надяват да пуснат в експлоатация роботизираните си космически апарати през 2021 г.

Мисията на Orbit Fab през следващата година ще бъде извършена в партньорство с НАСА, въпреки че все още не са известни подробности. Други детайли, като например кога точно ще бъде изстрелването или в каква ракета, също не са оповестени.

Изглежда, че обслужването на сателитите и зареждането с гориво може да стане доста сериозен проблем в близките години, не само за сателитите на орбита около Земята, но и за мисиите в дълбокия космос, както и за добив на полезни изкопаеми на астероидите.

Изкуствените спътници имат богато разнообразие от посоки, височини и ексцентричност на орбитите. Даже и да допуснем че някой спътник минава наблизо, никак не е лесно да заредиш нещо дето прелита с няколко километра в секунда спрямо бензиностанцията. Трябва или да си много бръз с маркуча, да го гониш (или то тебе) с полагаемия разход на делта-в който в общия случай ще е съизмерим с ново изстрелване.

Относително смислено би било зареждането на спътници на геостационарна орбита - те относително лесно могат да изостанат или избързат до цистерната и са удобно групирани.

А пък тая работа с водата - кажи ми как ще качиш евтино вода на орбита и аз ще ти кажа как да качиш водород, кислород, керосин, хидразин, хептил, суров нефт или каквото друго искаш. Енергията е много по-евтина на земята, отколкото на орбита. Заради физиката. И това няма да се промени.