Странна "фуния" на Марс е най-доброто място за търсене на извънземен живот

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 ноември 2016 в 14:36 7280 0

Една странно оформена депресия на Марс може да е подходящо място да се търсят признаци на живот на Червената планета, според Университета на Тексас в Остин, чийто екип ръководи новото проучване.

Депресията вероятно се е образувала от вулкан под ледника и би имала по-топла, химическа среда, много подходяща за богат микробен живот.

Резултатите бяха публикувани през този месец в Icarus, the International Journal of Solar System Studies.

"Бяхме привлечени от това място, защото изглеждаше, че може да притежава някои от основните предпоставки за обитаемост - вода, топлинна енергия и хранителни вещества", коментира водещият автор Джоузеф Леви (Joseph Levy), научен сътрудник в университета на Тексас, институт по геофизика.

Вляво - графика на дълбочината на депресията Hellas в различни точки и топографска карта на депресията. Вдясно - графика на дълбочината на депресията Galaxias Fossae в различни точки и топографска карта на депресията. Източник: Joseph Levy/ NASA

Депресията в кратера на края на басейна Хелас (Hellas) на Марс и заобиколена от древни ледникови отложения. Тя за първи път привлича вниманието на Леви през 2009 г., когато той забелязва подобни особености на терена на снимки от орбиталния апарат на НАСА около Марс (Mars Reconnaissance Orbiter). Те изглеждат подобно на "ледените казани" на Земята, образувания, срещащи се в Исландия и Гренландия, образувани от вулкани, изригнали под ледената покривка. Има и друга депресия в региона Galaxias Fossae на Марс, която има подобен външен вид.

Леви и неговият екип анализират по-задълбочено депресиите, използвайки стереоскопични изображения, за да изследва дали вдлъбнатините са направени от подземна вулканична дейност, която стопява ледената повърхност или от удар от астероид. Проучването използва двойки изображения с висока резолюция за създаване на цифрови модели на релефа на депресиите, които позволиха по-задълбочен анализ на тяхната форма и структура в 3D.

Анализът показа, че двете депресии с необичайната фуниеобразна форма, с широк периметър, който постепенно се стеснява с дълбочина.

След тестване на различни сценарии за двете депресии, изследователи са открили, че те вероятно са оформени по различни начини. Разпространението на отломки около депресията Galaxias Fossae подсказва, че тя е в резултат на попадение на астероид - но вулканичната история на областта все още не изключва вулканичния произход, заяви Леви. За разлика от нея, депресията Хелас  има много признаци за вулканичен произход. Около нея няма отломки от удар и има модел на фрактури, свързани с концентрично отстраняване на леда от топене или сублимация.

Взаимодействието на лава и лед, образувало депресия е вълнуващо откритие, коментира Леви, защото то би могло да създаде среда с течна вода и химически вещества, както и съставки, необходими за живот на Земята. Той заяви, че депресията Хелас и, в по-малка степен, депресия Galaxias Fossae, трябва да се имат предвид, когато се търсят местообитания на Марс.

Гро Педерсен (Gro Pedersen), вулканолог от Университета на Исландия, който не е участвал с проучването, е съгласен, че депресиите са обещаващи за бъдещи изследвания.

"Тези особености наистина приличат на ледените казани, познати от Земята, и дори само от тази гледна точка са от голям интерес", заяви Педерсен.

Изследването е подкрепено от НАСА.