Странни обекти обикалят около Стрелец А*, свръхтежката черна дупка на Млечния път

Ваня Милева Последна промяна на 20 януари 2020 в 00:07 12222 0

Траектории на G обектите, намиращи се около Sgr A *. Кредит: Anna Ciurlo, Tuan Do/UCLA Galactic Center Group

Астрономи откриха нов клас причудливи обекти в центъра на нашата галактика, недалеч от свръхмасивната черна дупка, наречена Стрелец А* (Sgr A* за кратко).

Техните изследвания са публикувани в списание Nature.

„Тези обекти изглеждат като газ, а се държат като звезди“, заявиха съавторът Андреа Гез (Andrea Ghez), Лорън Лайчман (Lauren Leichtman) от Калифорнийския Университет в Лос Анджелис (UCLA) и професорът по астрофизика и директор на групата за галактически центрове на UCLA Артур Левайн (Arthur Levine).

Вече са известни няколко такива загадъчни обекта, наречени G1 (открити през 2005 г.) и G2(2012), но сега екип астрономи от Калифорнийския университет в Лос Анджелис (UCLA) идентифицира още от тези странни обекти, наречени от G3 до G6. Характерното за тези G обекти е, че изглеждат газообразни, но се държат като звезди. Обикновено изглеждат компактни, когато са все още далеч от Sgr A*, но се разтеглят, когато орбитите им ги довеждат близо до черната дупка, където очевидно губят външната си обвивка поради приливното действие на черната дупка. Основната разлика между първите Gs и последните четири Gs е, че орбитите им около Sgr A* са различни. Всички орбити около Sgr A* продължават между 100 и 1000 години.

Гез смята, че всичките шест обекта са двойни звезди - система от две звезди, които се въртят в орбита една около друга - и които се сливат поради силната гравитационна сила на свръхмасивната черна дупка. За сливането на две звезди са нужми повече от 1 милион години, отбелязва Гез.

Концепция за G обектите. Кредит: Jack Ciurlo

"Сливанията на звезди може да се случват във Вселената по-често, отколкото си мислехме, и вероятно са доста често срещани", коментира Гез. „Черните дупки може би карат двойните звезди да се сливат. Възможно е много от звездите, които наблюдавахме и не разбирахме, да са краен продукт на сливания, които сега са спокойни. Изучаваме как се развиват галактиките и черните дупки. Двойните звезди си взаимодействат помежду си и с черната дупка по много по-различен начин от този, по който си взаимодействат единичните звезди с други единични звезди и с черната дупка".

Съавторът на изследването Джак Сирлоу (Jack Ciurlo) отбеляза, че докато газът от външната обвивка на G2 се разтегля драстично, прахът вътре в газа не се разтегля много.

„Нещо сигурно го държи компактен и му позволява да преживее срещата си с черната дупка“, отбелязва Сирлоу. „Това е доказателство за звезден обект вътре в G2“.

"Уникалният набор от данни, който групата на проф. Гез събра за повече от 20 години, ни позволи да направим това откритие", заяви Сирлоу. „Вече имаме популация от „G“ обекти, така че не е въпрос на обяснение на „еднократно събитие“ като G2.“

Екипът вече е идентифицирал няколко други кандидати, които може да са част от този нов клас обекти, и продължава да ги анализира.

Гез отбеляза, че центърът на галактиката Млечен път е екстремна среда, за разлика от по-спокойното ни кътче във Вселената.

"Земята е в предградията в сравнение с центъра на галактиката, която е на около 26 000 светлинни години", коментира Гез. „Центърът на нашата галактика има 1 милиард пъти по-висока звездна плътност от нашата част на галактиката. Гравитационното привличане е много по-силно. Магнитните полета са по-екстремни. Центърът на галактиката е мястото, където се среща екстремната астрофизика".

Гез заяви, че това изследване ще ни помогне да научим какво се случва в повечето галактики.

Справка: A population of dust-enshrouded objects orbiting the Galactic black hole, Nature (2020). DOI: 10.1038/s41586-019-1883-y , https://nature.com/articles/s41586-019-1883-y