Странни сеизмични вълни с неизвестен произход преминаха наскоро през земята

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 ноември 2018 в 12:10 13675 0

Майот: Dzaoudzi и 'Petite-Terre', Yane MAINARD - pixabay.com

Засега учените не могат да обяснят странното сеизмично събитие, което разтърси планетата на 11 ноември и бе регистрирано от сензорите за земетресения по целия свят, съобщава ScienceAlert.

Причината за това мистериозно смущение остава неизвестна, то по някакъв начин е свързано с продължаващата сеизмична поредица, която от няколко месеца разтърсва архипелага Майот в Индийския океан - но какво в крайна сметка означават тези необичайни вибрации, остава неясно.

"Не мисля, че съм виждал нещо подобно", заяви сеизмологът Гьоран Екстрьом (Göran Ekström) от Колумбийския университет пред National Geographic за аномалията от 11 ноември.

Точно половин година преди този странен сигнал да се появи, сеизмолозите бяха изненадани от друг вид необичайна сеизмична активност близо до същия район - серия от стотици малки и чести земетресения с епицентър на около 50 километра от източното крайбрежие на Майот.

Серията земетресения (BRGM)

Мрежата от острови и островчета, разположени приблизително на половината разстояние между Африка и Мадагаскар, се контролира от Франция, но за тях има претенции и от държавата на Коморските острови.

Сутринта на 10 май този район се разтърси от земетресение, което се появи изненадващо и което не дойде само - последвано бе от серия от стотици трусове, които все още не са затихнали.

Най-драматичният от тях - с магнитуд 5.8 на 15 май - бе най-голямото земетресение, което някога е регистрирано в басейна на Коморските острови, и докато серията обикновено понижава интензивността си, трусът от магнитуд 5.1 тази седмица бе едно неделикатно напомняне, че  земната турбулентност не е приключила.

Един предварителен анализ на сеизмичната серия от изследователи от École normale supérieure в Париж показа, че трусовете не могат да бъдат приписани само на тектонското движение, което означава, че вулканичната активност в региона също трябва да бъде взета предвид.

И така идва 11 ноември

Бавните земетресения

Преди по-малко от три седмици - по време на серията малки трусове, но в деня, в който всъщност не се регистрираха никакви трусове - учените забелязаха нещо друго - странна, дълга и плоска вибрация, постоянно пулсираща активност, но без издайническите флуктуации.

Този "атипичен сигнал с много ниска честота" - ако цитираме френското Bureau de Recherches Géologiques (BRGM), Бюро за геоложки изследвания, - се повтаря във вълна на всеки 17 секунди и продължава общо около 20 минути.

Екстрьом смята, че събитията сутринта на 11 ноември всъщност са започнали със земетресение, еквивалентно на магнитуд 5. То преминава до голяма степен незабелязано, защото това е известно като бавно земетресение. Те са по-тихи от бързите си братовчеди, тъй като се причиняват от постепенно освобождаване на напрежението, което може да се проточи в продължение на минути, часове или дори дни.

"Деформация, която се случва е същата, но не се случва рязко", отбелязва Екстрьом.

Тези бавни типове земетресения често се свързват с вулканична активност. При вулкана на връх Нирагонго в Демократична република Конго подобно бавно земетресение и нискочестотни вълни бяха свързани със срутването на магмена камера. Бавните земетресения бяха доста чести по време на последната активност на Килауеа в Хавай, която доведе до близо 60 подобни сеизмични вълни между май и края на юли.

Сглобяване на геоложкия пъзел

И така, какво всъщност причинява супербавните вибрации в Майот? Подводно изригване може да доведе до такива ниски вибрации, но доказателства за такова събитие все още не са намерени.

"Има много неща, които не знаем", заяви за National Geographic инж. Никола Тайлефе (Nicolas Taillefer), ръководител на отдела за сеизмичен и вулканичен риск към BRGM.

„Това е нещо съвсем ново в сигналите на нашите станции”, казва Тайлефе.

Което не означава, че екипът няма хипотеза.

Повечето предположения се въртят около резонанс в магмена камера, задействан от някакъв вид подземно изместване или срутване на камерата. Самият резонанс може да бъде всякакъв вид ритмично движение, като изливане на разтопената скала или ударна вълна, рикошираща през тялото на магмата, обяснява Екстрьом. Изучаването на сложните характеристики на сеизмичните вълни може да дадат данни за размера и формата на стопения материал, който се крие долу.

"Това е като музикален инструмент", обяснява за National Geographic Жан-Пол Ампуеро (ж), сеизмолог на Université Côte d'Azur във Франция. "Звуците на музикалния инструмент зависят от размера на инструмента."

Странната еднородност на сигнала може да се дължи отчасти на околните скали и седименти, добавя Ломакс. Може би местната геология филтрира звуците и позволява само на тази вълна със 17-секунден период да достигне до нас.

Плаващият остров Майот

Геологията тук е изключително сложна, отбелязва. д-р Хелън Робинсън (Helen Robinson), вулканолог от Университета в Глазгоу.

Майот е разположен в район, пресичан от древни разломи - включително зони на фрактури от окончателното разпадане на южния суперконтинент Гондвана. Нещо повече, тук земната кора е преходна между дебелата континентална кора и по-тънката океанска кора.

Това би могло да обясни още нещо - остров Майот не е неподвижен.

GPS показанията сочат, че от юли - след началото на серията малки трусове - островът е изместен на около 60 мм на изток и на 30 мм на юг.

Според един анализ това движение би могло да се дължи на изпразването на близък магмен резервоар, въпреки че ще са необходими допълнителни изследвания, за да се потвърди.

Може би е някой голям, плитък, колеблив вулканичен източник?

Ако хипотезата се окаже вярна, никой не може да каже със сигурност какво може да се случи, но моделирането показва, че Майот може да продължи да се движи, докато земетресенията не спрат.

Що се отнася до това дали отново ще срещнем загадъчния сигнал, никой не знае.

"Тези наблюдения следователно подкрепят хипотезата за комбинация от тектонични и вулканични ефекти, отчитащи геоложки феномен, включващ сеизмични серии и вулканичен феномен", обяснява BRGM .

"Тази хипотеза ще трябва да бъде потвърдена от бъдещи научни изследвания.