26 юни 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Странните ефекти на мисленето "здравословно=скъпо"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 декември 2016 в 15:0237080

Потребителите смятат, че здравословната храна трябва да е по-скъпa и че по-високите цени на хранителните продукти показват, че са по-здравословни - дори когато няма доказателства в подкрепа на това, според ново изследване, съобщава MedicalXpress.

Резултатите сочат не само, че маркетолозите могат да налагат по-висока цена на продуктите, които се предлагат като здравословни, но и че потребителите не могат да повярват, че даден продукт е здравословен, ако не струва повече, казват изследователите.

И тази вяра в здравословната сила на скъпите храни може да доведе хората до някои други изненадващи заключения.

Например, хората в едно проучване смятат, здравето на очите им е по-важен проблем за тях, когато им се разкаже за една скъпа, но непозната хранителна съставка, която ще защити тяхното зрение. Ако същото вещество е сравнително евтино, хората не мислят, че трябва да направятнещо за здравето на очите си, за тях вече то не е толкова важно.

"Резултатите показват, че цените на храните сами по себе си могат да повлияят на нашите възприятия за това какво е здравословно и дори за кои здравословни въпроси трябва да бъдем загрижени", заяви Ребека Рецек (Rebecca Reczek), съавтор на изследването и професор по маркетинг в бизнес университета на Охайо.

Резултатите на Рецек и екипа й са представени онлайн в Journal of Consumer Research.

Със сигурност има категории храни, като например някои органични и безглутенови продукти, които са естествено по-скъпи, обяснява Рецек. Но това не е непременно вярно винаги. Нейното изследване не изследва дали е реална връзката между здравословни храни и цена, а само възприятията на хората за тези отношения.

Изследователите провели пет свързани проучвания с представата "здравословно=скъпо", всяко с различни участници. В едното от тях участниците получават информация за нов продукт, наречен "хапки мюсли", на който е дадена определена степен (клас) на здравословност (health grade) A или C. След това те били помолени да оценят колко скъп ще бъде продуктът. Участниците, на които е казано, че е от здравословен клас A - смятат "хапките мюсли", че ще бъдат по-скъпи, отколкото тези, на които им е казано, че класът им е C.

Във второто проучване, изследователите са открили, че убеждението "здравословно = скъпо", работи и в двете посоки. В това проучване, участниците оценяват бисквити, за които им е казано, че са по-скъпи, като по-здравословни от идентични бисквити на по-ниска цена.

В следващия експеримент, на друга група е предложено да си представи, че колега ги моли да му поръчат обяд.

На половината от хората е казано, че колегата им иска здравословен обяд, а на другите не са давани никакви инструкции.
На екрана на компютъра участниците трябва да изберат два варианта с различни имена и цени и с изброени еднакви съставки. Резултатите показват, че когато участниците са помолени да изберат по-здравословния вариант, те много по-често избират по-скъпия.

"Хората не просто смятат, че здравословните рани са по-скъпи - те вземат решения, базирани на тази вяра", отбелязва Рецек.

Резултатите от следващото изследване, че още по-интригуващи.

В този експеримент на участниците им е казано да си представят, че са в магазин за хранителни стоки, за да купят здравословен микс, представен им в четири варианта, всеки с различни цени. Вариантът, към който учените са проявили интерес е наречен "Микс за перфектно зрение". За някои участници той е представен като "богат на витамин А за здравето на очите", а за други - като "богат на DHA за здравето на очите".

Макар че и двата витамина А и DHA (докозахексаенова киселина) са наистина полезни за здравето на очите, изследователите знаеха, че малко хора са запознати с DHA.

За някои участници миксът с полезната съставка е представен със цена, средна на останалите, а за други - с по-висока цена над останалите три миксове.

След това участниците бяха попитани за техните представи за ключовата съставка в микса - витамин А или DHA.

Когато съставката е витамин А, хората смятат, че е също толкова важен за една здравословна диета, независимо от цената. Но ако съставката е DHA, участниците смятат, че тя е по-важна част от здравословния начин на хранене, ако е в по-скъп микс, отколкото средните цени на миксовете.

"Хората са запознати с витамин А, така че те чувстват, че могат да преценят стойността му без никакви ценови сигнали", разказеа Рецек.

"Но хората не знаят много за DHA, затова се опират на теорията, че щом е скъпо, трябва да е по-здравословно".

Но теорията "здравословно = скъпо" има още по-изненадващ ефект. Когато на участниците им е казано, че DHA помага за предотвратяване на макулна дегенерация, хората решават, че това е по-важен здравен проблем, когато миксът с DHA е по-скъп. Когато продуктът е DHA е на средна цена, те са по-малко загрижени за макулната дегенерация.

Този ефект не е наблюдаван при хора, на които им е казано, че миксът с витамин А - отново, вероятно защото е по-познат на участниците, отбелязва Рецек.

"Трябва да сме наясно с нашите пристрастия "скъпо=здравословно" и да се стремим да ги преодолеем като търсим обективни доказателства", подчертава Рецек.

"Това е по-лесно за нас, когато сте пазаруването за да използвате този лежеше теория, и просто приемем, че сте се нещо по-здравословен, когато ние плащаме повече. Не трябва да се подвеждаме. Можем да сравняваме етикетите на храните и да проучваме, преди да отидем до магазина. Можем да използваме факти, а не интуиция" - препоръчва Рецек.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.