Странно: Раните заздравяват по-бързо през деня, отколкото през нощта (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 ноември 2018 в 13:52 2796 0

Фибробластите мигрират и пролиферират в раната. Кредит: residentnet.com

Неотдавнашни изследвания показват, че заздравяването на раните наистина става значително по-бързо през деня, отколкото през нощта, поради начина, по който циркадните ритми контролират функционирането на клетките.

Досега се предполагаше, че циркадните ритми се контролират единствено от "вътрешния часовник" на хипоталамуса в мозъка, но сега учените смятат, че биологичното време се отброява във всички клетки в тялото, както заяви изследователят Вероник Грийнууд (Veronique Greenwood) в Quanta Magazine.

Този механизъм може да има важни последици - като възстановяването на повредената тъкан с твърде различна скорост, в зависимост от часа на нараняването.

За да проучат това, през 2017 г. учени от Университета в Кеймбридж изследват как клетките на кожата, наречени фибробласти, реагират по различен начин в зависимост от това колко е часът.

Когато се нараним, тези фибробластни клетки мигрират към засегнатата област и произвеждат протеини като колаген, които помагат за възстановяването на увредената тъкан.

Но тези първи реакции зависят от протеин, наречен актин, който изпълнява своята работа, а когато няма достатъчно актин, се нарушава подвижността на фибробластите.

Това, което определя нивата на актина, е циркадното време - точно както отделният индивид, тези кожни клетки се подчиняват на цикъла ден-нощ.

За да проучат как работи това, изследователите изследват фибробластни култури, отглеждани в петриеви блюда. Културите са надраскани в различно време и се оказа, че "раните", поддържани в симулирани нощни условия, се лекуват по-бавно от тези през деня, поради различната скорост на реакция на фибробластите.

"Това е в съответствие с миграционния капацитет на клетките, съседни на раната, който се определя от динамичното състояние на актина в циркадната фаза по време на появата на раната", обясняват авторите в проучването, публикувано в Science Translational Medicine.

Експериментите с живи мишки показват същия феномен, като животните се възстановяват по-бързо, ако са наранение по време на събуждането им, отколкото ако това стане, когато обикновено заспиват.

"Наблюдавахме редовно двукратна разлика между деня и нощта в скоростта на зарастване на раните", обяснява водещият автор и молекулярен биолог Джон О'Нийл (John O'Neill), който обаче посочва, че тези реакции могат да бъдат манипулирани.

"В клетъчните култури и мишките можем да възстановим реакцията на оздравяване на тъканите като измамим клетките, за да си "мислят", че е различно време на денонощието - като например да включим светлините през нощта и да ги изключим в различен час на деня за мишките или да използваме променящи циркадните ритми на организма лекарства върху клетките в лабораторията".

Тези методи могат да имат потенциално огромен ефект в медицината, смятат изследователите. Това ще позволява на хирурзите да адаптират времето на операциите, така че пациентите да реагират най-добре.

Когато екипът анализира клиничните данни на пациенти, получили наранявания при изгаряне, те откриват впечатляващ диференциращ ефект при лечението.

Изгаряния, получени през нощта (между 20 и 8 часа сутринта), зарастват средно с около 60% по-дълго в сравнение със същите наранявания, получени през деня - 28 дни за нощно изгаряне и 17 дни за изгаряния, получени между 8 и 20 часа.

Това е голяма разлика и потенциално би могло да доведе до нови видове терапии, съобразени с циркадните ритми.

"Не само могат да бъдат определени нови лекарствени цели, но и ефективността на утвърдените терапии може да се увеличи, като се промени времето на прилагането им", заяви един от изследователите, Джон Блейкли (John Blaikley) от Университета в Манчестър.

Що се отнася до причината, поради която оздравяваме по-бавно през нощта, никой не може да каже със сигурност, въпреки че изследователите смятат, че това може да е еволюционна адаптация - ние се възстановяваме по-бързо през деня, защото това времето, когато е по-вероятно да сме активни и да бъдем ранени.

Нужни са много повече изследвания, преди да можем да се възползваме от новия метод, но това е още едно поредно доказателство за фундаменталното влияние на циркадната биология върху здравето ни, която засяга не само съня, но и апетита, състоянието на ума и поведението също.