Суперколония етиопски мравки се готви да нападне света (видео)

Горите на Етиопия са препълнени с мравки, готови да нахлуят в света, сочи ново проучване

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 ноември 2016 в 13:49 11796 0

Кредит D. Magdalena Sorger

Мравките Lepisiota  убиват термити.

Един вид мравки, Lepisiota canescens, формира суперколония и демонстрира готовност за глобална инвазия, заявяват изследователи, цитирани от LiveScience.

"Видът, които открихме в Етиопия, има голям потенциал да се превърне в инвазивен вид от световен мащаб", казва в изявление авторът на изследването Магдалена Сорье (D. Magdalena Sorger), постдокторант изследовател от Музея на естествените науки в Северна Каролина. "Инвазивните видове често се пренасят от хората с развитието на туризма и световната търговия в този регион на Етиопия, така че вероятността мравките да бъдат пренесени, евентуално в растителен материал или дори в багажа на туристите, се увеличава.

"Всичко, което е необходимо, е една бременна царица", добавя тя. "Така започнаха огнените мравки."

Обикновено мравките образуват колонии, съставени от мравуняк, управляван от една царица. Но около 20 различни вида мравки - нещо като римляни или инки от света на насекомите - имат такива характеристики, които ги правят способни да изграждат империи. Тези мравки образуват така наречените суперколонии, включващи много мравуняци с много царици. Суперколониите могат да съдържат милиарди индивиди, които пълзят из целия пейзаж и унищожават мравешките си съседи. Един вид аржентински мравки, например, има суперколония, която обхваща по-голямата част от Калифорния и в момента се разширява в Мексико, обясняват изследователи, а най-голямата суперколония на планетата обхваща 6000 км, през Средиземно море, според статия от 2009 г. в списание Insectes Sociaux.

One Species Of Ant Has Formed A Global Supercolony

Екипът на Сорье по време на проучване на мравките в Етиопия открива, че L. canescens показва някои от отличителните белези на образуване на суперколония - а именно, способността да се разширява, без каквито и да било ограничения. Генетичният анализ показва, че различните колонии съдържат генетично различни членове (от различни царици) и че видът е роден в региона.

Магдалена Сорье търси мравки в Етиопия. Снимка: Mark Moffett

В Етиопия мравките изглежда предпочитат горите, заявиха изследователите. Но L. canescens изглежда имат рядката способност да преминават от предпочитаните от тях горски местообитания в съседните земеделски земи, пътища и сгради, отбелязват учените в актуалния брой на списание Insectes Sociaux.

Най-голямата колония е все още сравнително скромна в абсолютно изражение, пресичайки пространство от около 38 км дължина, но тази популация е всъщност най-голямата документирана суперколония на този вид мравки в родната му среда, отбелязват изследователите. Макар непознати, бързото увеличаване на популацията и агресивно експанзионистично поведение ги прави по-типични за инвазивните видове, пишат изследователите в статията за списанието.

Гигантският мравуняк е навсякъде по света. Мравките обикновено изхвърлят яйцата от чуждите мравуняци, а мравките, разпространили се по континентите, се разпознават помежду си и не се бият. Илюстрация Akiko Masuda

Откритията предполагат, че има вероятност тези мравки да станат глобални стопаджии, които да колонизират други региони, пишат изследователите.

"Така че е добре да имаме свидетелства за това, което този вид прави в родната си среда", заяви Сорье. "Рядко знаем нещо за биологията на вида, преди да стане инвазивен."