Светлината от края на видимата Вселена всъщност може да е била от ракетен боклук

Ваня Милева Последна промяна на 07 октомври 2021 в 00:01 15476 0

Илюстрация на художник за гама изблик, с релативистични струи, които бълват в противоположни посоки от колапсираща звезда. Илюстрация : Wikimedia Commons

През 2017 г. екип от астрономи, наблюдаващи най-старата и най-далечната галактика в наблюдаваната Вселена, забелязват нещо странно в данните си: изблик от ярка светлина, за която миналата година съобщиха, че може да бъде е експлозия на гама лъчи, излъчени от околностите на галактиката GN-z11, а сигналът е пътувал до Земята около 13,4 милиарда години.

Но други астрономи не бяха толкова сигурни и тази седмица две статии в Nature Astronomy предлагат алтернативно обяснение.

Едната от тези статии се фокусира върху вероятността сигналът да идва от гама експлозия въз основа на общата вероятност за откриване на гама изблици, другата статия има по-интересно обяснение. Тя предполага, че сигналът всъщност е от Слънцето, чиято светлина се отразява от въртяща се около Земята отломка на горната степен на "Бриз-М" от ракетата-носител "Протон".

Гама изблиците могат да дойдат от различни източници, но като цяло изблиците на радиация са мимолетни. Те могат да варират от милисекунди до цяла минута, но като се има предвид необятността на нощното небе и колко краткотрайни са изблиците, те лесно могат да бъдат пропуснати, освен ако някой телескоп не гледа към точното място в точното време.

По-ранно група астрономи изчислява вероятността да се забележи предполагаемия гама лъч от ранната Вселена от галактиката GN-z11 на около едно на 10 милиарда. И така, това е много малко вероятно - достатъчно малко, че други астрономи започват да мислят за алтернативни възможности за източника на сигнала

Според астрофизикът Чарлз Щайнхард (Charles Steinhardt), водещ автор на първата статия, по-ранните данни приличат много повече на звезда, отколкото на гама изблик. „И така започваш да мислиш: „Е, има ли някакъв начин да получиш нещо, което прилича на звезда?“, коментира Стейнхард пред Gizmodo във видео разговор. „Знаем, че много неща приличат на Слънцето - по принцип всичко, което отразява слънчевата светлина", като например парче метал, носещо се около Земята.

GN-z11 е най-далечната известна галактика. Кредит: НАСА, ESA и P. Oesch (Yale University)

„Ако избликът наистина бе свързан с гама експлозия, това би било изключително важно откритие и голяма стъпка към подробно проучване на условията, при които са се родили и загинали първите звезди във Вселената“, коментира Михал Михаловски (Michał Michałowski), астрофизик от Университета "Адам Мицкевич", Полша, и водещ автор на статията, която дава вероятен отговор на въпроса за произхода на сигнала, също публикувана тази седмица в Nature Astronomy.

Този документ идентифицира едно парче космически боклук - горната степен на руска ракета - като вероятния виновник за сигнала.

Руска ракета „Протон" с „Бриз-М“(CC BY-SA 2.0)

За да идентифицира руската ракета сред 23 000 парчета космически отломки, по-големи от топка за тенис, които в момента са в орбита, екипът, ръководен от Михал Михаловски изследва орбитите на известните космически боклуци и спътници в деня, в който първоначалните наблюдения на екипа, открил сигнала, са направени от върха на Мауна Кеа, Хавай. Само парче от руската „Бриз-М“ е било достатъчно близо, за да попречи на наблюденията.

Първоначалният екип, ръководен от Линхуа Дзян (Linhua Jiang) от Института по астрономия и астрофизика "Кавли" в Пекинския университет, написа отговор на двата нови доклада, който също е публикуван в Nature Astronomy. Те отбелязват, че са изключили руската ракетна степен в първоначалния си анализ, използвайки изчисления от онлайн инструмент, наречен Calsky, използван за определяне къде се намират обектите в небето.  Групата на Дзян отбелязва, че сателитният „блясък“, както се наричат ​​такива отражения на слънчевата светлина, не може да бъде изключен.

„Както твърдя в собствената си статия в Nature Astronomy, не съм убеден в техните изчисления“, коментира Дзян пред Gizmodo. „Така че не мисля, че има по-голяма вероятност светлинният сигнал да е от сателит. Във всеки случай вероятността е малка",

„Много вероятно е никога няма да разберем истинската същност на този изблик“, добавя Дзян. „Но тъй като се планират няколко много големи, всички международни проекти за проучване на небето, много вероятно ще открием подобни проблясъци. Надяваме се дотогава да разберем естеството на този сигнал".

„През последните години се пускат все повече спътници (като Starlink на SpaceX ), ситуацията става много по-тежка (и се влошава)“, коментира Цзян. „Астрономите работят заедно с тези компании, за да се опитат да намалят въздействието им върху астрономията".

Все пак GN-z11 е забележителна. Толкова древна галактика - видяна такава, каквато е била преди 13,4 милиарда години - все още може да предложи прозрения за формирането на ранната Вселена. Но за да получим полезни информация от неяо, ще трябва да се взема предвид всичко, което сме пуснали в орбита.

1. Steinhardt, C.L., Andersen, M.I., Brammer, G.B. et al. A more probable explanation for a continuum flash towards a redshift ≈ 11 galaxy. Nat Astron (2021). https://doi.org/10.1038/s41550-021-01473-2