25 септември 2018
  •  Говорят медиците

Tайната за живот на Марс се крие в чилийската пустиня Атакама (видео)

Животът в сухата пустиня Атакама може да даде нови идеи в търсенето на форми на живот на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 февруари 2017 в 12:0349710
Снимка: This is Chile

Чилийски учени смятат, че ключът към откриването живот на Марс може да се намира в просторите на най-сухия район на света - пустинята Атакама, която има подобен на Червената планета климат.

Миналата година учените на НАСА, анализирайки данни от няколко космически апарати съобщи, че на Марс тече вода през летните месеци. Това увеличи надеждата, че може там да се намери живот и днес.

"Но с вода или без, фактът, че в Атакама е оцелял живот, показва, че наличието на вода на Марс не е непременно задължително условие за съществуването на живот, тъй като учените са намерили форми на живот като гъбички, едноклетъчни и микроорганизми в Атакама", заяви чилийският астробиолог Армандо Азуа (Armando Azua) пред Reuters.

От 2003 г. се водят астробиологични изследвания на микробния живот в Атакама, за да се разбере как може да оцелее живот другаде във Вселената.

"Това е много по-евтино от пътуване до Марс", - отбелязва Армандо Азуа, който е израснал в едно от малкото населени места в Атакама. "Това е най-сухата и най-старата пустиня в света, уникално място, където животът не е имал друг избор, освен да се адаптира към липсата на вода."

И все пак, дори и в тази сурова среда, учените са открили живот - предимно на микробиологично ниво.

Учените в момента изследват дали гъбичките или другите организми могат да се адаптират, за да използват високите нива на ултравиолетово лъчение като източник на енергия, по начина, по който гъбичките, намерени в близост до мястото на аварията в Чернобил през 1986 г., очевидно се похранваха от високите нива на радиация в района.

"Ние смятаме, че дори и в тези места на Марс, където по-рано се считаше, че не би могло да се намери живот, защото са твърде сухи, ние открихме места на Земята, в които има различни видове микроорганизми ", разказва Азуа.

Констатациите привлякоха вниманието на специалистите на НАСА, които ще изпратят екип в Чили през март, за да проверят теорията.

Вероятността за ограничени количества вода на Марс и наличието на форми на живот има последици за бъдещи пилотирани мисии до Марс. НАСА си е поставила за цел да изпрати астронавти на Марс в средата на 2030-те.