Тайният живот на птицата Додо е разкрита за първи път (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 август 2017 в 00:00 11905 0

Кредит Wikimedia Commons/Oxford University Museum of Natural History

Скелетна отливка и макет на Додо, базирани на съвременни изследвания.

За първи път учените сглобяват пълния жизнен цикъл на изчезналата легендарна птица Додо, съобщи NewScientist.

Додо (Raphus cucullatus) са големи нелетящи гълъби, които са живели в блатата и пещерите на остров Мавриций. Те са унищожени в рамките само на 100 години, след като европейските моряци достигат и колонизират Мавриций през 16-ти век.

"Ние знаем толкова малко за тези птици, затова всичко ни изненадва", разказва ръководителят на изследването Делфин Ангст (Delphine Angst) от Университета на Кейптаун в Южна Африка.

Ангст установи, че жизненият цикъл на птицата Додо претърпява развитие, за да отговори на сезонните цикли на времето на острова. За птицата е предизвикателство да оцелее при тежки атмосферни условия и периодичен недостиг на храна през южното лято между ноември и март.

През неблагоприятните времена птиците започват да линеят и подменят повредените пера. "До юли те ще имат напълно ново оперение и започват следващия цикъл на репродукция", разказва Ангст. През август започва овулацията на женските и снасянето на яйца, които се излюпват през септември, което позволява на младите новоизлюпени да израснат достатъчно големи, за да оцелеят през следващото лято на това полукълбо.

Костите "говорят"

Ангст и нейните колеги анализират структурата и състава на 22-кости от 22 птици Додо. С едно изключение, всички кости са от задните крайници.

Някои от птиците са били непълнолетни - костите им съдържат много незрели костни клетки, които могат да бъдат бързо да се отлагат, което позволява на птиците да растат бързо.

Други кости имат големи кухини, които съответстват на цикъла на смяната на перата. "За да се произвеждат нови пера, птиците се нуждаят от допълнително калций, а кухините показват, че са го извличали от костите", обяснява Ангст.

Констатацията, че птиците са имали цикъл на линеене, обяснява защо описанията на моряците за птицата често се различават. "Някои съобщават за нежно черно оперение, най-вероятно в началото на линеенето. Други описват смес от нежен пух и истински пера. А някои докладват за птици, покрити с истински пера, най-вероятно, това са птици, завършили цикъла", разказва Ангст.

Екипът дори идентифицира две кости като женски. Тези кости съдържат допълнителна тъкан, наречен медуларна кост, която е жизнено важен източник на калций за черупките на яйцата и е уникална за женските.

"Впечатляващо е, че екипът може да идентифицира, тези два екземпляра като женски", отбелязва Хелън Джеймс (Helen James), уредник в отдела за птици в Националния музей по естествена история Смитсониън във Вашингтон. "Двете женски кости са подобни по размер на останалите кости, което опровергава по-ранна идея, че мъжките и женските Додо са имали много различни размери като възрастни".