Тайнствена "вълна" от газ може да се окаже най-голямата структура на Галактиката

Ваня Милева Последна промяна на 09 януари 2020 в 10:07 5283 0

Визуализация на вълната на Радклиф: масивна, вълнообразна газообразна структура, съставена от звездни "ясли", образуваща една от най-големите кохерентни структури, наблюдавани някога в нашата галактика. Това изображение, взето от телескопа World Wide, представя данните от изследването, припокрити върху илюстрацията на художник на Млечния път и нашето слънце. Кредит: Alyssa Goodman / Harvard University

В Пояса на Орион учените са открили една от най-загадъчните мащабни структури на нашата галактика.

Според ново проучване това богато на звезди съзвездие може да съдържа и фрагмент от една от най-големите монолитни структури, откривани някога в нашата галактика, Млечният път. Това е мощен поток от газ и новородени звезди, на когото астрономите са дали името вълна на Радклиф (Radcliffe Wave).

Обхващайки около 9000 светлинни години (или около 9% от диаметъра на галактиката), този непрекъснат вълнообразен поток от звезди започва близо до Орион в „корито“, разположено на около 500 светлинни години под равнината на диска на Млечния път. Оттук вълната се издига нагоре, минавайки през съзвездията Телец и Персей, след което достига до крайната си горна точка в близост до съзвездието Цефей, на височина около 500 светлинни години над равнината на галактическия диск. Дължината на целия този вълнообразен газов поток е около 400 светлинни години и се състои от приблизително 800 милиона звезди, както и големи количества плътен звездообразуващ газ.

„В нашето проучване ние наблюдавахме най-голямата свързана газова структура, позната в нашата Галактика“, разказва Жоао Алвеш (João Alves), професор от Университета на Виена, Австрия, един от авторите на новото изследване. "Слънцето лежи на разстояние само 500 светлинни години от тази вълна в най-близката й точка. Тя винаги е била пред очите ни, но едва сега успяхме да я видим“.

Това проучване е проведено с помощта на данни, събрани от мисията Gaia на Европейската космическа агенция.

Засега учените не знаят какво би могло да причини този необичаен вълнообразен газов поток в нашата галактика

"Не знаем какво е причинило тази форма, но може да е като кръговете на повърхността на езеро, сякаш нещо изключително масивно е паднало в нашата галактика", разказва Алвеш.

Предишните проучвания на Пояса на Гулд предполагат нещо подобно. Може би гигантски клъстер тъмна материя се е блъснал в младия газов облак преди милиони години, като е повлиял на гравитацията на галактиката и разпръснал най-близките звезди по модела, наблюдаван днес, съобщи едно проучване от 2009 г. в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

"Това, което знаем, е, че нашето слънце взаимодейства с тази структура", отбелязва Алвеш.

Според изследователите данните за звездната скорост говорят, че нашата Слънчева система е преминала през Вълната на Радклиф преди около 13 милиона години - и след около 13 милиона години отново ще премине през нея.

„Като че ли „сърфираме по вълната“, добавя Алвеш.

Източник: Mysterious 'Wave' of Star-Forming Gas May Be the Largest Structure in the Galaxy, Space.com