Тайнственият радиосигнал от дълбокия космос се повтаря в цикъл на всеки 157 дни

Ваня Милева Последна промяна на 10 юни 2020 в 08:25 22584 1

Радиочиниите на европейската мрежа VLBI са свързани помежду си и с 305-метровия телескоп в обсерваторията Аресибо в Пуерто Рико. Заедно те определят точното положение на FRB121102 в неговата галактика. Кредит: Danielle Futselaar (www.artsource.nl)

Четиригодишно изследване на една от най-големите загадки на астрономията - мощните бързи радиоимпулси (FRB) - откри, че сигналът FRB 121102 се повтаря в предсказуем цикъл.

Тези бързи радиоимпулси са открити за първи път през 2007 г. и по-голямата част от тях са еднократни - много кратък изблик на радиация, отделящ огромно количество енергия, която слънцето произвежда за 80 години, енергия, която се освобождава за милисекунди с един такъв бърз радиоимпулс.

За други два FRB е известно, че се повтарят, FRB 180916, който има период от 16,35 дни, и FRB 180814 , от който са открити шест последователни изблици. За FRB 121102 се знае, че е повтарящ се, а също и откъде идва (галактика на три милиарда светлинни години), но периодът не бе известен.

Зеленият кръг обозначава откъде идва FRB 121102. Кредит: Rogelio Bernal Andreo/DeepSkyColors.com

Сега с радиотелескопа Lovell изследователите успяха да открият 32 изблици на тази бърза радиоимпулси през последните четири години и затова бяха в състояние да определят, че тези изблици следват цикличен модел - сигналите се случват за период от 90 дни, последван от период на тишина от 67 дни, след това още 90-дневен период с изригвания и т.н. Заедно те съставят цикъл от 157 дни.

Заради наличието на този цикъл астрономите подозират, че с FRB 121102 има двойна звезда като причинителят се върти около нещо друго, масивна звезда, неутронна звезда или черна дупка.

Илюстрация на FRB 121102 (в синьо), като причинителят се върти около нещо друго, масивна звезда, неутронна звезда или черна дупка. Кредит: Kristi Mickaliger

По-рано се предполагаше, че повтарящите се високоскоростни радиоимпулси могат да бъдат причинени от прецесията на магнетари, много бързо въртящи се неутронни звезди с изключително мощно магнитно поле, чиято магнитна ос върти като пумпал.

Но дълъг период от 157 дни трудно може да се съгласува с това предложение. Каква е причината за периодичността, тепърва ще се определя.

Справка: Possible periodic activity in the repeating FRB 121102
K M Rajwade, M B Mickaliger, B W Stappers, V Morello, D Agarwal, C G Bassa, R P Breton, M Caleb, A Karastergiou, E F Keane ...
Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, Volume 495, Issue 4, July 2020, Pages 3551–3558, https://doi.org/10.1093/mnras/staa1237

ИзточникJodrell Bank leads international effort which reveals 157 day cycle in unusual cosmic radio bursts, The University of Manchester

Hissarion

11.06 2020 в 16:40

Рептилите пращат сигнал на Бил Гейтс, че изостава с чипирането.