24 април 2018
  •  Говорят медиците

Тъмната материя ли е предизвикала масовите измирания и геоложки катаклизми?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 февруари 2015 в 11:0043801
Нишка тъмна материя е открита от телескопа "Хъбъл" в съзвездието Auriga Снимка: НАСА

Астробиологът Майкъл Рампино (Michael Rampino) от Института за космически изследвания на НАСА предполага, че петте масови измирания в историята на Земята и цикличните пикове на геоложка активност може отчасти да се дължат на това, че Земята в тези моменти е преминавала през натрупвания на тъмната материя. Хипотезата е изложена в месечното издание на списание  Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

"Ние имаме достатъчно късмет, че живеем на планета, където има условия за развитието и поддържането на сложни форми на живот. Но историята на Земята е пълна с епизоди на мащабно и масово измиране на видове, някои от които много трудно можем да обясним. Може би за това е била виновна тъмната материя, чието естеството си остава неясно за нас, но дялът й е около 25% от общата маса на Вселената. Това може да се отрази не само на мащабните космологичните процеси, но и на това, което се случва с живота на Земята," - каза Рампино.

Рампино е стигнал до това изненадващо заключение и се решил да го огласи в научната преса, след като е обърнал внимание на два факта, които могат да свържат измиранията, геоложката активност и тъмната материя.

Първият от тях е, че Земята, заедно със Слънчевата система не стои на едно място, а се върти около центъра на галактиката, като прави един оборот за 250 милиона години. Вторият факт е, че Земята, Слънцето и другите членове на нашата планетна система обикалят около центъра на галактиката не по права линия, а по своеобразна спирала, като една витка се преминава за около 30 милиона години.

Според Рампино, със същата периодичност през последните 600 милиона години са ставали масовите измирания на на животни на нашата планета, като признава, че не всички учени са съгласни с тази идея.

Астрономът предполага, че по време на всяка витка или преминаване през галактическия диск, Слънчевата система изпитва последиците от приливни сили, генерирани от масата на Млечния път или гравитационни пертурбации, причинени от тънък диск от тъмната материя, която е в центъра на нашата Галактика.

Всеки такъв епизод, както показват простите астрономически модели, ще доведе до глобално преструктуриране в Облака на Оорт в околностите на Слънчевата система, който се състои от комети и други тела, разположени на разстояние 150 - 1.5 хиляди астрономически единици (средното разстояние между Земята и Слънцето) от нашата звезда.

В резултат на сътресенията, част от кометите в този облак значително ще променят орбитата си, а някои от тях периодично ще се доближават до Земята. Подобни промени, според изчисленията на Рампино ще има и с астероидите. Това се подкрепя и от периодичното увеличаване и намаляване на броя на изкопаните кратери в земните скали от различни геоложки епохи.

Както посочва Рампино, тъмната материя ще влияе не само на малките небесни тела от Слънчевата система, но и на самата Земя. Частиците тъмната материя могат, ако нашите представи за техните свойства поне частично са верни, да се натрупват вътре ядро ​​на Земята.

След известно време, когато плътността им се увеличи до някаква критична точка, те се разпадат, което води до освобождаване на енергия и топлина във вътрешността на планетата. Топлинния поток може да бъде причината, поради която приблизително на всеки 20-40 милиона години Земята преживява епизоди на мащабно преструктуриране на планинските системи и други елементи на релефа.

Както отбелязва Рампино, за последен път Земята е пресякла диска на Галактиката преди  2-3 милиона години. Почти по същото време е имало катастрофално измиране на видове и климатът на Земята драстично се променя, което довело до ледников период. Според него, този процес вероятно все още не е завършил, а ние продължаваме да живеем във фазата на кометните дъждове, предизвикали измиранията в миналото.

Поп Дръвчо 19.02 2015 в 15:49 1
Идеята че масовите измирания са свързани по някакъв начин с периодичното преминаване на Слънчевата система през галактичната равнина не е нова. Нова е само намесата на тъмната материя директно (с гравитация и топлина). Но Рампино има още доста да се потруди.