Тъмната материя може би е по-гладка от очакваното

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 08 декември 2016 в 10:00 15019 0

Кредит ESO

Анализ на данните от ново мащабно галактично проучване, направено с телескопите VLT (Very Large Telescope) на ЕСО в Чили сочи, че тъмната материя е може би с по-малка плътност и по-гладко разпределена из Космоса, отколкото се предполагаше досега.

Международен екип от учени е използвал данните от Kilo Degree Survey (KiDS) за да определи как светлината от над 15 милиона далечни галактики е била повлияна широкомащабно от гравитационното влияние на материята във Вселената, съобщават от ESO. Интересното в случая е, че резултатите са в несъответствие с по-ранни изследвания, направени със сателита „Планк“.

Хендрик Хилдебранд (Hendrik Hildebrandt) от Argelander-Institut für Astronomie, Бон, Германия и Масимо Виола (Massimo Viola) от Leiden Observatory, Холандия са водещите изследователи в екип от астрономи, от няколко държави по света, които обработват и анализират данните от KiDS. За анализа използват изображения, които покриват пет участъка от небето,покриващи област, която е 2200 пъти размерите на Луната при пълнолуние и съдържа 15 милиона галактики.

Използвайки изключително доброто качество на изображенията, получени на място на Паранал от VLT и най-новите софтуерни продукти екипът е извършил едно от най-точните измервания, правени някога, на ефект, известен като космическо прорязване (cosmic shear). Това е фин вариант на слаби гравитационни лещи, в които светлината, излъчвана от далечни галактики е леко изкривена от гравитационното въздействие на големи колчиества материя, като галактични купове например.

При космическото прорязване не галактичните купове, а широкомащабни структури във Вселената са тези, които деформират светлината, което пък прави ефекта още по-слабо доловим. За това са нужни много широкомащабни и дълбоки проучвания, като това на KiDS, за да се гарантира, че ще бъдат засечени и най-финните и слаби сигнали от космичското прорязване, за да може след това те да бъдат използвани за картографиране на гравитационната материя.

Интригуващото е, че резултатите от анализа на учените от KiDS е несъвместим с предишни резултати, получени със сателита „Планк“ на ЕСА, водеща космическа мисия, за проучване на фундаменталните свойства на Вселената. Резултатите за това колко е „зърнеста“ Вселената, се оказват далеч по-ниски от тези, получени от „Планк“.
Масимо Виола обяснява: „Последните резултати показват, че тъмната материя в космчиеското пространство, която съставлява около една четвърт от Вселената е не толкова едрозърнеста, отколкото мислехме до сега“.

Тъмната материя остава все така неуловима за детекторите и нейното съществуване може да бъде усетено само чрез гравитационните ѝ ефекти. Изследвания като това са най-добрият към момента възможен начин да се определи формата, мащаба и разпределението на този невидим материал.

Изненадващите резултати от това изследване влияят и на начина по който разбираме Вселената и как тя се развива през почти 14 милиардната си история. Такова очевидно несъотетствие между наблюдения и резултат означават, че сега астрономите трябва да преформулират начина по който разбират някои основни аспекти от развитието на Вселената.
Хенрих Хилдебрант коментира: „Нашите резултати ще помогнат да се усъвършенстват теоретичните модели на това как Вселената е нарасната от създаването си до наши дни.“
Анализите данните от KiDS и VLT са важна стъпка, но бъдещите телескопи са тези, които се очаква да направят още по-широкомащабни и дълбоки изследвания на Космоса.
Данните от анализите ще бъдат публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society и могат да бъдат намерени на ArXiv.org