Тъмната материя може да е по-стара от Големия взрив

Ваня Милева Последна промяна на 20 август 2019 в 00:40 15009 2

Кредит: NASA’S GODDARD SPACE FLIGHT CENTER/CI LAB.

Приблизително 80% от цялата материя във Вселената се състои от тъмна материя. Въпреки че никога не сме я наблюдавали пряко, има доказателства за наличието ѝ.

Тъмната материя е една от най-неуловимите загадки в съвременната физика, но едно ново проучване на Университета Джонс Хопкинс сега предполага, че тъмната материя може да е съществувала преди Големия взрив, от момента на създаването на Вселената, преди почти 13,8 милиарда години.

Изследването, публикувано в Physical Review Letters, представя нова идея как се е родила тъмната материя и как да я идентифицираме с астрономически наблюдения.

Екипът физици смята, че ако тъмната материя се състои от нов, все още неизвестен тип частици, които идват отпреди Големия взрив, тази тъмна материя след това ще разпредели галактиките, които ще се образуват по-късно в космоса, по такъв уникален начин, че влиянието ѝ да е разпознаваемо. И ако се наблюдава това уникално разпределение, астрономите и физиците биха могли да разберат нещо за естеството на тези частици тъмна материя.

Инфографика за произхода и еволюцията на Вселената. Отляво е периодът на инфлация. Кредит: НАСА / JPL.

„Проучването разкрива нова връзка между физиката на частиците и астрономията. Ако тъмната материя се състои от нови частици, които са се родили преди Големия взрив, те влияят върху разпределението на галактиките по уникален начин. Тази връзка може да се използва за разкриване тяхната природа и да се направят изводи и за времето преди Големия взрив”, обяснява Томи Тенканен (Tommi Tenkanen) от Университета Джонс Хопкинс, автор на изследването.

Въпреки че не се знае много за произхода ѝ, астрономите са показали, че тъмната материя играе решаваща роля за формирането на галактиките и галактическите купове. Макар и да не се наблюдава пряко, учените знаят, че тъмната материя съществува заради нейното гравитационно въздействие върху движението на видимата материя и разпределението ѝ в пространството.

Дълго време учените смятаха, че тъмната материя трябва да е остатъчно вещество от Големия взрив. Изследователите отдавна търсят този вид тъмна материя, но досега всички експериментални търсения са неуспешни.

„Ако тъмната материя бе наистина остатък от Големия взрив, тогава в много случаи изследователите би трябвало да са забелязали директен знак за наличието на тъмна материя в различни експерименти във физиката на частиците“, коментира Тенканен.

Но какво точно означава "преди Големия взрив"?

Най-малкото не моментът t = 0, когато Вселената е възникнала от сингулярност - състояние на безкрайно висока плътност и температура - и започва да се разширява.

Не, това, което Тенканен и неговите колеги имат предвид, е, че тъмната материя е възникнала в така наречения период на инфлация, много кратък период, продължил 1024 сек., но Вселената тогава се разширява 1050 пъти. (Трябва да отбележим, че инфлацията не нарушава принципа, че скоростта на светлината е пределна скорост, защото инфацията е разширение на пространството, а не движение на обект през пространството).

Когато този период на инфлация приключва и разширяването се връща към нормални скорости, едва тогава започва „Големият взрив“.

Използвайки нова, проста математическа рамка, изследването показва, че тъмната материя може да е била произведена „преди Големия взрив”. Смята се, че бързото разширяване води до създаването на изобилие на един вид частици, наречени скалари. Досега е открита само една скаларна частица, известният бозон на Хигс.

"Ние не знаем какво е тъмна материя, но ако тя има нещо общо с някакви скаларни частици, тя може да е по-стара от Големия взрив. С предложения математически сценарий не е необходимо да приемаме нови видове взаимодействия между видимата и тъмната материя извън гравитационните, за които вече знаем, че съществуват“, обяснява Тенканен.

Макар че идеята тъмната материя е съществувала преди Големия взрив, не е нова, другите теоретици не са успели да представят изчисления, които подкрепят идеята. Новото проучване показва, че изследователите винаги са пренебрегвали най-простия възможен математически сценарий за произхода на тъмната материя, отбелязва Тенканен.

Новото изследване също предлага начин да се тества произходът на тъмната материя, като се наблюдава влиянието на тъмната материя върху разпределението на материята във Вселената.

„Въпреки че този вид тъмна материя е твърде неуловим, за да бъде открит в експерименти с частици, той може да разкрие присъствието си в астрономическите наблюдения".

С помощта на спътника „Евклид”, който ще стартира през 2022 г., учените се надяват да успеят да потвърдят, наблюдавайки разпределението на материята във Вселената, че тъмната материя наистина е скаларна частица отпреди Големия взрив.

Източник: Dark matter may be older than the big bang, study suggests, Eurekalert .

АСАН ОТ НАСА

21.08 2019 в 08:10

А преди Големият взрив, беше Голямото събиране на експлозиви ;)

АСАН ОТ НАСА

20.08 2019 в 15:19

Какъв Офроуд сте, като поятаряш глупостите на NASA!? ????

БУДА Е КАЗАЛ, ЧЕ ФОРМАТА Е ПУСТОТА,А ПУСТОТАТА Е ФОРМА

Големият взрив отрича Божествената същност на Всичко Което Е.