Тъмната материя не взаимодейства дори сама със себе

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 април 2018 в 12:00 10893 1

Кредит Richard Massey/Durham Univ., ESA, NASA

Начинът, по който невидимата тъмна материя изкривява светлината от отдалечени галактики, показана тук като вихрушка от материя, обграждаща четири гигантски галактики в звездния куп Абел 3827, предполага, че тъмната материя може да се отдели от звездите, когато галактиките се сблъскат, Но новите данни опровергават тази идея.

Тъмната материя все още е най-неуловимата частица във физиката.

Нови наблюдения показват, че тъмната материя в галактическия клъстер Abell 3827 упорито игнорира всички други видове материя - включително и самата себе си, съобщиха астрономите в Европейската седмица на астрономията и космическите науки в Ливърпул, Англия.

Изследването, публикувано онлайн в arXiv.org, отрича по-ранното откритие, което твърдеше, че звездите са разделени от своята тъмна материя в Abell 3827, клъстер, включващ четири сблъскващи се галактики на около 1,3 милиарда светлинни години от Земята, разказва ScienceNews.

По това време космологът Ричард Масей (Richard Massey) и колегите му предположиха, че тъмната материя може да е изостанала от своята галактика, защото тя взаимодейства с друга тъмна материя - нещо, което тъмната материя не трябва да прави, според стандартната теория. Тъмната материя, която съставлява по-голямата част от масата на Вселената, е известно, че взаимодейства само чрез гравитацията с обикновената видима материя.

Но по-новите наблюдения, направени с Atacama Large Millimeter Array в Чили, показват, че тъмната материя действително се държи точно както се очакваше.

"Търсихме по-дълго време и открихме, че тъмната материя е точно там, където трябва да бъде", коментира Масей от Университета Дърам в Англия.

Наблюденията на обсерваторията Atacama Large Millimeter Array разкриха, че тъмната материя (очертана в червени контурни линии) се придържа към звезди в тази галактическа катастрофа.

Все още е възможно други галактически клъстери да разкрият изостанали облаци от тъмна материя, отбелязва Масей. Неговият екип е проектирал телескоп, закачен за балон, наречен SuperBIT, който се надява да използва, за да провери стотици галактически клъстери за "неправилно" поведение на тъмната материя.

"Ние знаем смущаващо малко за това", подчертава Масей. "Ние продължаваме да се опитваме да направим крачка напред и да се ориентираме към началото".

Проектът за телескоп, закачен за балон, наречен  SuperBIT.

kokoten