Танцът на магнитното поле на Слънцето (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 февруари 2016 в 13:10 5295 0

Анализирайки движението на плазмата на слънчевата корона учени от НАСА са направили компютърен модел на магнитното поле на нашата звезда.

"Повърхността на Слънцето се гърчи и танцува" - пише сайтът на агенцията, представяйки визуализацията на своята интернет страница.

Магнитното поле зависи от 11-годишен цикъл на слънчевата активност. В началото на цикъла полето е насочено по меридианите и се концентрира на полюсите, но по време на пика на активността, то променя посоката си, движи се към слънчевите петна и придобива много сложна структура. В края на цикъла полето отново приема първоначалната си позиция, но посоката е противоположна на тази, наблюдавана преди 11 години.

Новият модел се основава на исторически данни за движението на плазмата и напрегнатостта и посоката на полето. Магнитното поле контролира движението на заредените частици, електрони и йони, от коите се състои плазмата. Върху повърхността й се образуват примки и други плазмени структури, които могат да се наблюдават в ултравиолетовия диапазон. Тези структури на фотосферата на Слънцето са наблюдавани и с магнитограф. Като обединили всички данни, изследователите построили модел на линиите на магнитното поле на Слънцето, чиято визуализация може да се види по-долу.

"Не сме сигурни къде точно се генерира магнитното поле на Слънцето", - обяснява Дийн Песнел (Dean Pesnell), космолог в Космическия център Годард на НАСА. "Това би могло да става в близост до повърхността на Слънцето или дълбоко във вътрешността на Слънцето или в широк диапазон от дълбочини".

Разбирането на природата на магнитното поле на Слънцето е важно за разбирането на процесите, които протичат в Слънчевата система. На Земята, слънчевата активност е свързана с такива явления като магнитните бури и полярните сияния.